איך להטמיע סקר לייקים באתר

12 דצמבר 2010

ויברא אלוהים את ה-Like. ונלמד לנצל אותו ולסחוט אותו עד תומו.

כל האינטרנט מלא בלייקים, והם מתחלקים לשני סוגים:

  1. לייק ל-Facebook Page (מה שנקרא פעם Become a Fan). לייק זה הוא סוג של הבעת תמיכה במותג, הצטרפות למועדון חברים והרשמה לקבלת עדכונים.
  2. לייק לעמודי אינטרנט (URLs). זה היורש של השיתוף – הלייק שרק נועד להמליץ לחברים על תוכן/מוצרים ברשת.

נתקלתי כמה פעמים בצורך להשתמש בלייקים לדירוגים וסקרים באתר חיצוני. למשל – לבצע סקר "איזה דפדפן עדיף בעיניך" או לדרג תוכן גולשים. הפתרון נעוץ בלייק מס' 2, אך הבעיה היא שאין עמוד אינטרנט ייעודי לכל אייטם הדורש דירוג. בואו נראה איך אפשר ליישם את הדרישה בכל זאת:

לצורך הדוגמה, נדבר על מיניסייט לקמפיין של שוקו מוקו פלוס. הם עומדים להשיק מארז המשלב כל בקבוקון שוקו עם תוספת נשנוש, ומבקשים מהגולשים להצביע לתוספת המתאימה ביותר בעיניהם:

שלב 1 – הפרדת כוחות

המיניסייט יושב בכתובת mocoplus.co.il. אז נלך לפייסבוק, נכין שם כפתור לייק לפי הכתובת הזו, ונטמיע אותה במיניסייט. מה יקרה אז? כל 4 הלייקים יקבלו את אותו מספר, כי הם מייצגים את אותו URL.

כדי לפתור את הבעיה נגדיר כתובות URL פיקטיביות, אחת לכל אפשרות בחירה:
mocoplus.co.il/?choice=chocolate
mocoplus.co.il/?choice=biscuit
mocoplus.co.il/?choice=egg
mocoplus.co.il/?choice= pickle
למעשה כל הכתובות האלו מובילות לאותו עמוד, והעמוד יתעלם ממאפיין ה-choice שהוספנו בכתובת, אך מבחינת פייסבוק מדובר בעמודים שונים לחלוטין.
נלך לאותו מחולל לייקים בפייסבוק וניצור לכל כתובת פיקטיבית כזו כפתור לייק משלה. מה קיבלנו? כל אפשרות בחירה מקבלת ספירה עצמאית. אין דין ביצה קשה כדין ביסקוויט.

שלב 2 – שיפור תצוגת השיתוף

כאשר מלייקקים עמוד באינטרנט, פייסבוק משתמשים בשורת ה-Title כדי לתאר את העמוד (או בתגית og:title ייעודית של ה-Open Graph). שוב אנחנו באותה בעיה – כל הלייקים נמצאים בעמוד אחד, עם Title אחד. לכן כל השיתופים ייראו כך:

ואנחנו רוצים שהם ייראו כך, אם הצבעתי לביצה הקשה (הבחירה המתבקשת כמובן):

כדי לפתור את העניין, צריך להתערב קצת בקוד העמוד (צד שרת), ולקבוע לעמוד Title לפי אותו מאפיין Choice. הנה קוד (מופשט) לדוגמה ב-PHP:

עוד משהו שחשוב לציין – אפשר, טכנית, ליצור תחרויות של תוכן גולשים באתר שלך באמצעות אותו עיקרון. למשל – כל משתמש כותב איך הוא שותה את השוקו שלו, ואחרים מצביעים ליצירתיות שלו כדי שיזכה בפרס. רק כדאי לדעת שמבחינת פייסבוק – זוהי פעילות שאינה חוקית.

בהצלחה…

תגובות

מאת ענת:

אייל, קודם כל תודה רבה! בהחלט שימושי. מה שלא הבנתי, הוא לגבי הגדרת ה"לא חוקי" של פייסבוק – האם זה אינו חוקי ליצור סקרים כאלה ואחרים? או תחרותיות בין משתמשים (בדוגמה שנתת, לגולש היצירתי ביותר…)? שהרי כיום, הפייסבוק מפוצץ בכאלה… :-) או שלא הבנתי נכון?

מאת איל שחר:

הבנת נכון. פייסבוק מפוצץ בפעילות לא חוקית (המון מישראל), והסיכון שיוצרי התחרויות לוקחים היא בסגירת העמוד/אפליקציה שלהם.
פייסבוק מנסים למנוע ספאם ופעולות לייק/שיתוף מלאכותיים, כאלו שלא נולדים מתוך כוונה אמיתית של המשתמש.
אפשר לקרוא עוד כאן:
http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php

מאת ilan:

מעולה.

OT
פתאום שמתי לב:
אני מנוי על המייל, הייתי רוצה לראות את שם הפוסט בשורת הנושא (כרגע מופיע designer.co.il)

מאת איל שחר:

אילן – צודק לגמרי. טופל.

[…] שחר הסביר השבוע כיצד להטמיע סקר לייקים באתר שלכם. כל האינטרנט מלא בלייקים, והם מתחלקים לשני סוגים: […]