איך עיוורים רואים את האתר שלך?

15 נובמבר 2010

משקפי ראייה

אתה מרפרף על הטקסט והתמונות באתר שלי, סורק את כותרות הפוסטים ומחפש משהו מעניין, עם אצבע קלילה על גלגלת העכבר ועין מיומנת בדילוגים. במרחק 3 בניינים ממך – יושב אולי מישהו שהגיע גם הוא לאתר שלי, אבל הוא נאלץ לעשות את מה שאתה עושה – בלי לראות דבר.

באיגודים הרשמיים מדברים על "הנגשה" של אתרים, ומתכוונים בעיקר להתאמתו למוגבלי ראייה. כולנו מהנהנים, ואז חוזרים למעבדות שלנו ושבים להתמקד באופן שבו גוגל רואה את האתר, חוזרים לבדוק שזה נראה טוב על אקספלורר וכרום, ושבאייפון זה גם יעבוד. רק את השכן העיוור מזניחים.

אני יודע. פשוט שכחת להתעסק בזה, נכון? לא חשבת על זה, הא? אבל ביני לבינך, בלי שאף אחד ישמע – כשיש קצת יותר מ-25 אלף עיוורים, ובכלל 65 אחוז מהם זקנים בלים מעל גיל 65 – למי אכפת? למה שנחשוב עליהם? זה טראפיק זניח! אני חוטא בזה בדיוק כמוך.  בניתי עשרות אתרים במו ידי, וניהלתי את הקמתם של עשרות רבים אחרים, ואני לא זוכר את עצמי ממש חושב על השכן העיוור.

אז הנה כמה סיבות שאולי ישכנעו גם אותך וגם אותי לחשוב על זה קצת יותר לפעמים:

  1. אמפתיה. גם אם זה לא מביא הכנסות – עושה טוב לדעת שהתחשבת במישהו שקשה לו.
  2. זה די קל. מסתבר שבד"כ דרושים שיפוצים קטנים כדי להנגיש את האתר. אתה יודע מה? אם האתר שלך מורכב להנגשה – וותר על זה. אבל אם לא, תן עוד פוש קטנטן.
  3. והנה מה שישכנע אותך – מסתבר שיש חפיפה גדולה בין כללי ההנגשה וכללי SEO. שתי ציפורים במכה אחת. אם אתה מקפיד על קוד נכון – יש מצב שהאתרים שלך נגישים כבר עכשיו.

אם לא שכנעתי – עבור לפוסט הבא. אם נשארת – בוא נבין איך עיוורים רואים את האתר שלך.

תכיר – זה מסך של עיוורים. לא התבלבלתי – זה מסך ולא מקלדת. לפחות את זה לא צריך להעמיד על שתי חבילות דפי A4.

כאשר המבקר העיוור מגיע למסך, אותו קורא מסך עובר אייטם אייטם, משפט משפט, ומנסה לתאר לעיוור על מה הוא עומד. למשל: זו כותרת, והטקסט שלה הוא "ברוכים הבאים"… כאן יש תמונה של לחיצת ידיים…. זה קישור שנקרא "צור קשר"…. וכו' וכו. בד"כ כל החוויה הזו מתלווה גם לאודיו המקריא את אותו הטקסט.

WebAnywhere הוא כלי שפותח באוניברסיטת וושינגטון לפני כ-3 שנים, כאשר מטרתו היא לאפשר לעיוורים לבקר באתרים מעמדות ציבוריות, בהן אין מכשירים ייעודיים לעיוורים. היופי הוא שאתה יכול להשתמש באותו כלי כדי להבין איך עיוורים רואים את האתר שלך.

הסבר קצר על המוצר:

ומי שמעוניין קצת להתעמק ולהבין כמה האינטרנט של היום כמעט בלתי אפשרי לצריכה – שיראה את זה:

אז איך מנגישים?
W3C הכינו מגילה שאף אחד לא יקרא, כהרגלם, אבל הפעם הם גם הכינו צ'קליסט קצר ששווה להכיר.
אז סיכמנו? איפה שזה בקטנה – מטפלים?

תגובות

מאת יוסי לוי:

איך ניתן לבצע זאת בוורדפרס?

מאת תומר:

יפה שאתה מתחשב בכל אותם עיוורים שיתקשו לקרוא את האתרים שלנו, אבל תחשוב רגע על אותו מפתח אתרים שמחסום השפה גורם לו למכשול בקריאה של אותו חומר טכני המדבר על הנגשה. כן, יש הרבה אנשים בארץ שאנגלית היא לא שפת האם שלהם והם בכל זאת מתעסקים במחשבים, ובשביל אנשים כאלה רצוי שיהיו תכנים בעברית בנושא, ממש כמו הפוסט הזה.

המשרד הישראלי של W3C משקיע רבות בתרגום תוכן מהאתר העולמי, כדי שהם יהיו זמינים ונגישים גם לקורא הישראלי. אני בטוח שבין קוראי הפוסט יהיו גם כאלה שיסכימו להקדיש לנושא זמן מה ללמידה רק אם יהיה תוכן בשפתם.

למידע נוסף: http://w3c.org.il/%D7%AA%D7%A7%D7%A0%D7%99%D7%9D/%D7%A0%D7%92%D7%99%D7%A9%D7%95%D7%AA

מאת אורנית גולדברג-ידגר:

פוסט מצוין. העלאת המודעות בקרב מפתחי האתרים מאוד חשובה גם אם היא משימה לא פשוטה.
אני רוצה לחזק את הדברים של איל. כתיבת קוד HTML תיקני מסייעת בקידום האתר (תכלס, גם גוגל עיוור), מסייעת בהתאמת האתר ביתר קלות לדפדפנים שונים ומסייעת מאוד בדרך להנגשתו.
צריך לזכור שהנגשה של אתר היא לא רק לסייע לאנשים עיוורים להנות מגלישה באתר שלך, אלא גם מסיעת לאנשים בעלי מוגבלויות תנועה, אנשים הסובלים מעיוורון צבעים, אנשים בעלי הפרעות קשב וריכוז שונות, אנשים בעלי לקויות ראייה בדרגות שונות.. צריכים עוד? הינה כבר מנינו פלח נכבד מאוכלוסיית הגולשים שממש לא נרצה לוותר עליה מראש.
ועוד דבר, הנגשה זה לא שחור ולבן. הנגשה היא עבור אנשים. לא עבור הנחיות וכללים. כשאתה בא להנגיש את האתר שלך תשתמש בהגיון בריא ולא רק בצורך לסמן וי על כל הצ'קליסט. אתר טוב הוא אתר שהוא גם נגיש, אבל גם שמיש.

מאת אייל סלע:

היי,
יש גרסה מעודכנת יותר של המגילה, ובעברית:
http://w3c.org.il/guidelines/guidelines_WCAG_2.0.html

יש גם צ'קליס המבוסס עליה:
[קישור להורדת קובץ אקסל לבדיקת אתר]
http://www.nagish.org.il/wp-content/uploads/2010/02/web-accessibility-checklist-2.0-hebrew.xls

אייל סלע, W3C ישראל

העיוורים בארץ מתמודדים לא רק עם הקפדה נמוכה על תקנים של נגישות, אלא גם עם השפה שאינה מנוקדת. קוראי מסך לעיוורים מצליחים לבטא נכון לא מעט מילים, אבל מתקשים לקרוא הכול נכון. חשבו על פרס – פָּרָס, פְּרָס, פֶּרֶס; מספר – מִסְפָּר, מְסַפֵּר, מִסֵּפֶר; את – אֶת, אַתְּ; מצרפת – מְצָרֶפֶת, מִצָּרְפַת.

הפתרון הוא להוסיף ניקוד קצת יותר מכמה שאתם רגילים.

מאת ברק דנין:

יופי של פוסט ומסר נכון. רשמתי לי לבדוק את כל האתרים שלי בקרוב.

אחד ממפגשי הערב של UXI.org.il בשנת 2011 יעסוק בנגישות בהקשר של עיצוב ואפיון האתר.
מי שמעוניין לשמוע על מוזמן להירשם לניוזלטר שלנו (ואז נוכל להודיע לו כשזה יקרה), או פשוט לעקוב אחרי מה שקורה באתר.

[…] שחר כתב השבוע על תאימות אתרי אינטרנט לעיוורים. אתה מרפרף על הטקסט והתמונות באתר שלי, סורק את כותרות […]

מאת ישי כהן:

שלום איל.
יפה שמתייחסים לעניין.
יצא לי להעביר אתר שעבדתי עליו,abiliko, הנגשה לעיוורים (מכיוון שהוא עוסק בקהילות של בעלי צרכים מיוחדים). אני תומך במה שאורנית כתבה מעליי: לא רק עיוורים אלא גם אנשים עם קשיי ראיה ודברים אחרים. אני גם מסכים עם העניין שזה לא כללים אלא הנחיות כדי להנגיש את האתר שלך לאנשים.
יצא לי לעבוד במיקרוסופט עם מפתח מוכשר שפיתח כלי שמראה לך איך נראה האתר שלך לבעלי מגבלות ראייה שונות. כלי ששוה להתקין על כל מחשב שקשור לפיתוח אתרי אינטרנט:
http://ilabs.microsoft.com/Post/Pages/Post.aspx?PostId=17

מאת אורנית גולדברג-ידגר:

מהנסיון שלי, הכלי שישי הביא כאן עוזר לא רק למתכנן ולמפתח האתר בהנגשתו, אלא גם ככלי שכנוע יעיל בפני הלקוח, על מנת שזה יוכל להבין ולהפנים כיצד בפועל יראה את האתר שלו אדם בעל מוגבלות כלשהי.
כלים מעין אלו הם בבחינת תמונה אחת שווה אלף מילים.

מאת ישי כהן:

קודם כל יהה! אני ואורנית יחד מול כולם. :)
בנוסף, מעבר לעניין של הנגשה, יש גם עניין של גישה. אנחנו צריכים לאפיין את האתרים שלנו למשתמשים. יש משתמשים שעובדים ממובייל, ויש להם השתקפות. יש אנשים שרואים פחות טוב או לא רואים בכלל.
זה נכון שאםנסתכל על אחוז המשתמשים, הוא קטן.מצד שני, הוא קהל די שבוי לצצערנו: עד שיהיו מספיק אתרים נגישים – האתר הראשון הטוב שיעשה את זה הוא האתר הראשון שייתפוס.

מאת איל שחר:

ישי – תודה על ההפניה.
מה שניסיתי להדגיש כאן הוא שההנגשה לעיוורים נותנת ערך גם אם לא מעניינים אותנו העיוורים.
אני חושב שהכלי שהצעת מיישם את אותה נקודה – ה-dazzle מציג את התפיסה הטבעית גם של עין בריאה לחלוטין. וה-Blur מייצג את התפיסה הכוללת שלנו על העמוד.
פשוט צריך לשווק את כל המתודולוגיות האלו כאילו הן פונות לקהל הרחב, ואז מוגבלי הראייה ירוויחו על הדרך :)