חיפוש גוגל – מוצר טוב מדי. זה פוגע במותג.

28 נובמבר 2010

הכתבה באולפן שישי על התחרות בין פייסבוק לגוגל לא היתה חזקה כמו הפרומואים שלה, אבל היה שם משהו אחד שצד את תשומת ליבי, בעיקר כי זו לא פעם ראשונה שאני מבחין בזה:
כששואלים היום קהל אקראי שאלה רחבה בנוסח "מה אתם עושים באינטרנט?", עולה כמעט תמיד "פייסבוק" כמובן, אבל פתאום אני שומע פחות "גוגל" (כביטוי למוצר המקור – החיפוש). זה לא נתון מחקרי, ואני לא יודע אם יש אחד כזה. סקר TIM דווקא מראה על אחידות ברמת הזכירות של המותג בארץ לאורך ה-מ-ו-ן שנים.

ובכל זאת אפשר לזהות פוטנציאל לירידה במודעות למותג, כשמסתכלים על כמה מרכיבים:

המרכיב הראשון – מנוע חיפוש טוב מדי

כאשר אנחנו שואלים שאלה מורכבת, נצטרך מספר נסיונות למצוא את התשובה בתוצאות החיפוש. אבל כשמסתכלים על ביטויי החיפוש הנפוצים (Facebook, Yahoo, Myspace, Youtube…), ועל ההרגלים של כולנו היום – מבינים שגוגל חיפוש הפך לכלי ניווט. לפעמים אני עדיין שולח לדלישס הישן שלי קישורים שיקטלג לי, אבל כשאני רוצה לחזור אליהם – זה קורה באמצעות גוגל. לכל אחד מאיתנו יש כמה ביטויים שמביאים אותנו לאותו אתר יום אחר יום. אחד הביטויים שצברו תאוצה גדולה בחיפושים בשנה האחרונה הוא fb. נחשו מה התוצאה הראשונה שגוגל מציע בחיפוש זה…

זה מצויין לכולנו, אבל ככלי ניווט, שאנחנו רואים אותו ל-2 שניות בכל יציאה למסלול גלישה חדש, הוא נעלם מהתודעה. חלק נכבד מאותם אלו שעושים "פייסבוק" – מגיעים לשם שוב ושוב באמצעות גוגל חיפוש.

חברו את זה עם המרכיב השני – שילוב טוב מדי בסביבה

כשגוגל היה שירות באתר כמו כל אתר אחר, התנעת מסלול הגלישה התבצעה ב-3 שלבים:

כבר עם שדה החיפוש שנוסף לדפדפנים בשנים האחרונות, קיבלנו מתנה – לדלג על שלב 1 שבמרכזו מתנוסס הלוגו המוגדל והמקודש, ולהגיע ישר ללב המוצר (2), שם הלוגו מוקטן, מונח לו באיזור פחות פונקציונלי. בדפדפנים החדשים נוספו שדות כתובת חכמות, המשלבות את החיפוש בתוכן. כבר אין את הדילמה באיזה שדה להשתמש, והחיפוש המשולב בא לנו טבעי.

בכרום הם בכלל שלחו מתנת חג מולד – את החופש מלדעת בכלל שיש דבר כזה גוגל חיפוש. פשוט רושמים מה שצריך, וכרום כבר מוביל אותנו ישירות לאתר, בסגנון כפתור I'm feeling lucky הוותיק. גם שלב 2 ירד. עכשיו זה כלי ניווט מובהק עוד יותר (אפילו הפרסום נפל בדרך). שוב – הקישו fb בשורת הכתובת של כרום ותקבלו קישור ישיר לפייסבוק, בלי לדעת שנעזרתם בגוגל.

כמות הביקורים באתר גוגל יורדת, אבל כל עוד זה מכרום, המותג נשמר, נכון?
אז זהו – שלא

שמתם לב שכרום לא ממותג גוגל? קדימה – פתחו את העמוד הראשי, אותו מסך מפוצל של כרום (אם יש לכם), וחפשו את המילה גוגל. לוגו כרום, שיושב לו בפינה למטה, מופיע גם הוא בלי By Google שקיבל ג'ימייל. אגב – הידעתם שב-youtube לא מוזכרת המילה גוגל בכלל? אפילו לא בעמוד "אודות". רק כפסקה חותמת בדף העובדות לעיתונאים, שם מוזכר שהם יחידה עצמאית של גוגל.

נו?

ירידה בחשיפת המותג, אם תקרה בקרוב ואם לא, לא אומרת ירידה בכמות השימושים. אבל השקיפות המוחלטת מאפשרת למתחרה ישיר לבוא ולחטוף לך את המשתמשים מתחת לאף, אם המוצר טוב כמעט כמו שלך.  ל-Bing, עם כל התוספות, לא היה מספיק Reason why להשקיע בשינוי ההרגל הכי תדיר שלנו ברשת. והמיתוג שניסה להיות אנטי-תזה ללבן של גוגל – היה שינוי קיצוני מדי בשביל שלא נחוש בו. אבל אם איכשהו סרגל הדפדפן שלך פתאום יעבור להיות בינג – אולי תהיה אדיש להחלפה של אלגוריתם מנוע הניווט שלך.

תגובות

מאת ירדן:

כל זה באמת יכול להיות אפשרי…

אבל זה גוגל. אני לא רואה איך זה יכול להספיע בזמן הקרוב.

מאת ענת:

אבל מה עם כל אלו שמשתמשים בגוגל באמת כדי לחפש? שמראש אינם יודעים על אתר ספציפי שייענה על מבוקשם… מדובר ברבים מאוד והם לא יכולים לדלג על שלב החיפוש בתוך עמודי גוגל עצמם…

מאת איל שחר:

ענת, אני מדבר על אלו שמשתמשים בגוגל. כולם משתמשים בגוגל, כל הזמן. אבל מתישהו זה עשוי להשתלב כל כך טוב ושקוף בסביבה שלנו, שאנחנו נשכח שזה גוגל מאחורה.

מאת אסף:

פוסט מעניין, צריך לציין גם שבכיוון ׳ההפוך׳ הוסיפו את google preview שמאפשר צפייה בדפים מתוך דף התוצאות של גוגל… מה שאולי יגרום לגולשים לשהות כמה שניות ביום בתוך גוגל לפני שהם ׳בורחים׳ לדפים הבאים…

מאת איל שחר:

הנה ידיעה טרייה – מיליוני משתמשים פתאום יחפשו בבינג במקום בגוגל. האם זה יפריע להם?

קונדואיט, חברת הטולברים שחאראית ל-1.6 מיליארד חיפושים בחודש, סיכמה עם מיקרוסופט על שילוב חלונית החיפוש של Bing בסרגלי הכלים שהיא מפתחת, במקום החלונית של גוגל.
http://www.calcalist.co.il/internet/articles/0,7340,L-3438698,00.html