איך נאפשר תכנון חוויית משתמש בסטארטאפים צעירים?

3 מרץ 2011

הערב השתתפתי בפאנל שנערך בבית היזמים החדש TheJunction. היוזמה היא של עדן שוחט מג'נסיס פרטנרס, ואיתי בפאנל השתתפו גם נועה ביכובסקי ואורי אר, קולגות למקצוע.
הפאנל עסק בהגדרה של UX (חוויית משתמש User Experience) והתהליכים הקשורים בו.

בינינו, מעבירי ההרצאה, לבין הקהל, היתה הסכמה לגבי כמה נקודות:

  1. אנשי ה-Product בד"כ ממלאים את תפקיד ה-UX בארץ, אך לרוב זה לא המבנה הנכון, כיוון שמנהל המוצר עוסק בעוד היבטים רבים אחרים, וקשה לו להסתכל באופן נקי על צרכי המשתמש, בלי להיות מושפע יתר על המידה משיקולים נוספים של המוצר ואילוצים נוספים.
  2. כשמשלבים UX בתהליך – זה בד"כ קורה בשלבים מתקדמים, אך חשוב לשלב UX בתחילת התהליך – אחרת יהיה קשה לחזור אחורה.
  3. איש UX צריך להיות מעורב בחברה ובמוצר באופן עמוק, כדי להבין את המוצר, קהלי היעד, והצרכים שלהם.

היו כמה דיונים וכמה חילוקי דיעות, אפילו בין מעבירי הפאנל, אבל היתה שאלה אחת שנותרה ללא מענה בעיני, והייתי רוצה להעלות אותה לרעיונות שלכם:
כאשר סטארטאפ נמצא בשלביו הראשונים – הוא דל בתקציב. העובדים בחברה מסתפקים בהכנסה דלה, אם בכלל, תמורת שותפות וסיכויי הכנסות גבוהות בעתיד.
ייעוץ UX לא יכול להתנהל באיטרציות קצרות 'פגע וברח' – הוא חייב להיות מעורב עמוקות – ולכן יקר.
קשה עד בלתי אפשרי למצוא איש UX טוב צעיר ונטול אחריות כלכלית שמוכן להסתכן ולהיכנס בשותפות, בעיקר כיוון שחסרה השכלה מקצועית בנושא, וכן כי חלק נרחב מהמקצוע מבוסס על נסיון.
אז איך סטארטאפים ישלבו UX בהתחלה, לפני שיש מימון?

הצעה שעלתה בקהל היא שאנשי UX בארץ יקפידו לקחת פרוייקט אחד מדי פעם בו הרווח שלהם קטן משמעותית, תמורת Equity, ובכך גם יגדילו את המודעות ל-UX בארץ, מה שיחזיר את עצמו בסוף. רעיון מעניין, אבל מאד נקודתי.

מה דעתך? איך אפשר להביא למצב בו סטארטאפים מאפשרים לעצמם תהליך נכון, בו איש UX מלווה אותם בתחילת דרכם?

 

תגובות

מאת אסף:

אפשר שאנשי המקצוע יפרגנו יותר ויפחדו פחות.
יש כבר כמה אתרים שמרכזים מידע בנושא. אך עדיין זה לא מספיק נוח בשביל ללמוד מזה.

אם היה איזה קורס "לינדה" לאפיון חווית משתמש יכול להיות שסטארטאפים היו יכולים להנחות את המעצבים שלהם לעבוד לפי הקווים המנחים ומגיעים למוצר קצת יותר נעים.

לא הייתי בונה על קבוצת תמיכה בשביל הקהילה.

כמו שאנחנו מכירים את השוק, מי שיבנה קורס כזה ישאף למכור אותו. אולי במקום למכור אפשר לקבל אחוזים מינימאלים במיזם.

מאת ארז:

אין מודל כלכלי אשר יאפשר לסטארטאפ צעיר להעסיק מומחה UX אשר יהיה מעורב באופן עמוק במוצר. זה נכון גם לסטארטפים בארץ וגם לסטארטפים בחו"ל.
החתירה לחווית משתמש איכותית צריכה לבוא מהצוות המייסד אפילו אם הוא טכנולוגי או עסקי באופיו. אחת הבעיות בתעשייה שלנו היא שאין מספיק חברות אינטרנט גדולות אשר מייצרות מקצועני מוצר עם הבנה עמוקה בחווית משתמש שהופכים ליזמים. להרבה יזמים יש נסיון טכנולוגי או עסקי אך לא נחשפו לפן עיצוב המוצר.
גם היחידות הטכנולוגיות בצה"ל (אשר מתוכן יוצאים יזמים רבים) לא משקיעות בחווית משתמש ועל כן יוצאי יחידות אלו אינם מכירים את התחום.
אנחנו בנטוויז התאמנו את עצמנו בכדי להתמודד עם המצב הזה ואנחנו מבצעים סדנאות קונספט. אלו סשנים מרוכזים בהם אנחנו נפגשים עם הלקוח ומבצעים ביחד איתו תהליך UCD מהיר כאשר התוצר הוא קונספט UI ממוקד למוצר. הלקוח מקבל קריאת כיוון משמעותית המתבססת על ההיכרות שלו עם קהל היעד והנסיון שלנו בחווית משתמש. העלות היא יחסית מצומצמת וריאלית לסטארטאפ.

מאת ברק דנין:

איל, בעיני ההצעה שעלתה מהקהל לא נראית לי מחוברת למציאות. הרי רוב הסטארטאפים (סטטיסטית…) לא מצליחים. למה שבעל מקצוע מנוסה ישקיע זמן בהימור על מיזם כזה? קשה להתייחס לסטארטאפים נטולי גב כלכלי כמו אל ארגון נזקק, הרי ברוב המקרים אלו יוזמות עסקיות, ולא מלכ"רים.

הגופים שיכולים לקחת על-עצמם סיכון כלכלי כזה, שירותים תמורת אחוזים, הם חברות גדולות ומבוססות, ולא פרילאנסרים ("אנשי UX") כפי שעלה מהקהל. זו יכולה להיות חברת יעוץ UX גדולה, או מכיוון אחר – סביבות שמטפחות סטארטאפים, אולי כמו TheJunction, ויכולות לממן תשלום הולם לפרילאנסר כחלק מהשירותים לשוהים במקום.

מאת Sharel:

הי אייל,

תודה רבה על הדיון הפתוח והרצון לתת מענה והיה כיף …

לדעתי בנוסף צריך יותר מומחי UX, אם יהיו יותר כאלו מומחים אז כנראה יהיה יותר קל ליזמים לרתום אותם ללא שכר במשרה חלקית… כיום חברות שישי להם כסף משקיעות ב ux בחו"ל, או שוכרות פריילנסים מובילים או פשוט פחות שמות דגש על איכות ux … ברגע שיהיה כסף רב ואף יותר "יוקרה" ייתכן וזה יהיה תמריץ לייצר יותר מומחי UX… אולי…

תודה על הדיון!
שראל

מאת ישי כהן:

אכן דיון מעניין.
בתור פרילאנס ובתור שכיר יצא לי לעבוד עם סטארט אפים ומיזמים. נכון שאפשר לעבוד בעד אחוזים, אבל תמיד יש את שאלת המעורבות. בד"כ האחוזים הם נמוכים, ואז היכולת שלך להשפיע על החלטות מוצריות נמוכה. כך יוצא שאין לך ממש החלטה ודרך להגן על ההשקעה שלך. כמובן שתלוי מה המיזם עושה: אם הוא פיתח יכולת חיפוש מדהימה, אז חשובה חווית המשתמש, אבל את הכסף הם יגייסו על האלגוריתם. אם הם הולכים לפתח את הפייסבוק החדש, איש החווית משתמש הוא קריטי.
מנסיוני, חשוב לי להבין מה המוצר וכמה היזם מולי יודע את החשיבות של הUX ויהיה מוכן להקשיב ולאמץ את הדיעה. אם הוא רוצה שאני אעטוף לו חוויה כושלת בכפתורים יפים, או אומר לי שהוא מאוד מעריך UX וישר אח"כ אומר שאין לו זמן לתהליך ולמחקר, אני כנראה לא אצטרף.

מאת אהד:

בס"ד
אם מאפיינים נכון את המוצר אפשר להתחיל לפתח על דף לבן דהיינו להכין את כל הפונקציונליות הברורה להכין את שכבת הנתונים .
גם אנשי ui צריכים לראות איזה משהו לפני שנפתחת להם ההשראה ככה אתה מכין את מה שאפשר וברגע הנכון קורא לאיש ui שיביע את דעתו. ואז אפשר להמשיך הלאה .

מאת ענת:

לדעתי, כשסטרטאפ צעיר רוצה להתקדם, אין מנוס מהשקעה כספית מצדו, גם אם היא כרוכה בסיכונים. אם אין אפשרות להשקעה בסדר גודל כזה, הפתרון הוא כפי שצויין כאן לחפש משקיעים כספיים עם גב רחב שמאמינים במוצר.. נכון שזו ממש לא חכמה "לתת עצות" והקושי כאן הוא עצום, אבל מה שיש לנו כאן זה בדיוק הסיפור של "הביצה והתרנגולת"… לקיחת הסיכון כאן, מכל צד שהוא, לדעתי היא מחויבת המציאות כדי להפיק את הרווחים בעתיד.

מאת ישי כהן:

אהד:
השאלה היא איך 'מאפיינים נכון את המוצר' ומהו אותו 'רגע נכון' שהגדרת: בשלב החזון? שלב הפיתוח הראשוני (proof of concept)? שלב היציאה מאלפא סגור לבטא?
שוב – התשובה היא בסוג המוצר. לי היה לא מזמן נסיון עם כמה יזמים שנסיו לפתח אפליקציית פייסבוק. לאחר 4 שעות של סדנא הם הבינו שהם כמעט השקיעו את כל מרצם וזמן הפיתוח הראשוני שלהם בהתמקדות במשתמשים שבכלל לא יניבו להם כסף ותוכן. יכול להיות שגם אם היו מסבירים את הקונספט במשך ה4 שעות האלו למורה לאזרחות (דוגמא למישהו שלא קשור למקצוע או לקונטקסט) עדיין הם היו מגיעים לתוצאות האלו. אבל לדעתי חשוב לדבר עם אח"מ (איש חווית משתמש) כבר הבתחלה.

קודם כל התקדמנו – אם עד לא מזמן לא ידעו מה זה UI/UX ולמה זה טוב, היום לכולם ברורה החשיבות להכניס אנשי UX החל משלבי גיבוש הקונספט הראשוניים ויש כמה מצויינים בארץ, קורסים, אתרים וכו'.
לענייננו – אני מסכים עם ענת, צריך להוציא כסף מהכיס לאנשי מקצוע טובים אלא אם הם שותפים למיזם ואם יזם לא יכול לגייס/ללוות כמה עשרות אלפי ש"ח ראשוניים לסטארטאפ שלו אני מציע לו כבר עכשיו לזנוח את המיזם. כמו כן, יזם וסטארטאפ שמכבד את עצמו, לא אמור לחלק אחוזים כ"כ בקלות עבור שירות שאפשר לקנות בכמה אלפי שקלים וזה גם לא נראה טוב כלפי משקיעים.
אם יזם רוצה לחסוך טרם הגיוס, עליו לגבש UI/IX רק למינימום המסכים הנדרשים להשלמת המוקאפ שנועד לגיוס הכספים, ולאחר הגיוס להשלים את יתר המערכת וירידה לפרטים על המסכים הקיימים. הוא גם יכול להציע לאיש המקצוע תשלום בסיסי בשלב הראשוני ותשלום גבוהה יותר לאחר הגיוס, אולי חלקם יסכימו…
נ.ב: מי שיש לו רעיון טוב למיזם new-media ומחפש גיוס pre-seed מוזמן לפנות אלי

מאת בעז רוסנו:

אני רוצה להציע שני מודלים מעניינים לדיון כי הוא חשוב:
1. לפצל את המשימה – לשכור סטודנט או בוגר טרי (המשכורות בשלב זה עדין נמוכות) של בו״ז לעיצוב, ושיקבל הנחיה וייעוץ ממעצב מנוסה (שינחה אותו בתמורה לאופציות). מניסיוני העשיר, המעורבות של מעצב מנוסה נדרשת בכמה נקודות ועלותה לפיכך יכולה לקטון וליהנות בת חלופה לאופציות.
2. חממה או קרן שמבינה משהו אמורה להעניק שירותי ייעוץ ליזמים. למה ייעוץ בנושאים טכנולוגיים או עסקי היא must וייעוץ בנושא חווית משתמש הוא optional והמסר ליזם הוא לך תסתדר בעצמך? איש מפתח בקרן המלווה את המיזמים מאספקט זה, הינו מהלך מתבקש בקרן שמבינה שתחום חווית המשתמש הינו שדה הקרב הנוכחי, וליווי של מעצב UX מעולה מתחילת הדרך הינו מרכיב מפתח בהצלחה.
אשמח לסייע לכל גוף לקדם את הנושאים הללו.
בעז