כולם רוצים להיות גוגל

9 דצמבר 2004

על כמה שגוגל הם מלכי האינטרנט – אין מה לדבר. אבל זה שהם הכתיבו לכל העולם איך צריך להיראות מנוע חיפוש, עד שמעתיקים מהם גם טעויות – זה כבר השיא.

כולם משתמשים בגוגל. כולם. אני לא זוכר תופעה כזו שבה מוצר היה כל כך אבסולוטי, שאיש לא חושב פעמיים לפני שהוא מחליט – גוגל. אני מעריץ אותם ובגדול (וצירפתי רשימה של פיצ'רים מיוחדים למטה).

נכון, כשגוגל עלה לאוויר כולם ידעו להעריך יותר מהכל את הפשטות והנקיון. זה שבה את כולם עוד לפני איכות התוצאות, ומעטים ידעו להעתיק את הרעיון. אבל מה שלא חשבתי שיקרה הוא שכל מנועי החיפוש המובילים בעולם ייקחו את הסגנון העיצובי והמבני של גוגל ויעתיק אותו אחד לאחד.

בגוגל החליטו שתוצאת חיפוש תוצג ע"י כותרת כחולה בפונט קצת מוגדל, בתיאור שחור עם הדגשת מילות החיפוש ב-Bold, ועם כתובת האתר בירוק. הם גם החליטו, משום מה, שכתובת האתר לא תהיה קישור. וכל זה למרות שהסטנדרט הוא שכתובות אתרים הם בצבע כחול והם קישורים חיים.

ובזמן שאנחנו כולנו מגגלים, יש עוד לא מעט מנועי חיפוש חיים ופעילים (לפחות בני משפחותיהם של המפתחים משתמשים בהם). לאחרונה צצו שניים חדשים. אחד מהם של MSN, ואחד חדש (בחסותו של קלינטון. מתיימר להיות טוב מגוגל) בשם Accoona. רק בגלל שהם חדשים ומתיימרים – קפצתי לראות מה קורה שם. כשזה התחיל להרגיש כמו דז'ה-וו – החלטתי ללכת ולבדוק מה קורה במנועי החיפוש הגדולים בעולם.

 

האם זה ייתכן? כולם העתיקו את גוגל לחלוטין? לאף אחד אין אופי? וכולם גם העתיקו את הטעות לפיה הכתובת אינה קישור? אפילו אם צבע התדמית של החברה הוא אדום עדיין בוחרים בכחול-ירוק? כל היצירתיות מתבטאת בשינוי קל של הגוון?!

 

אני חייב לציין לטובה את מנוע החיפוש של אמאזון A9 שידעו להוסיף תכונות ותחכום חדשות, וגם חשבו עבור עצמם איך נכון לעצב ולא הלכו עם העדר.  כל הכבוד אמאזון. תגשו אלי בסוף השיעור.

 

ולמי שגלל עד כאן, כמה מתוך המון סיבות למה גוגל נחשבים לאלוהי האינטרנט:

חיפוש בקטלוגים – לראות ולא להאמין. על שרתי גוגל מאוחסני קבצי סריקות של טונות של מגזינים, והמערכת משתמשת ב-OCR (זיהוי טקסט בתמונה) כדי למצוא את העמודים של המגזינים המכילים את החיפוש. בנוסף – גוגל צובעים לי את המילה המחופשת בזמן אמת, וכל זה במהירות הבזק!

Google Desktop – כלי מדהים לחיפוש מידע במחשבך האישי. מה שהכי הדהים אותי הוא שהוא מצא את הביטוי שחיפשתי בתוך מצגת פאוור פוינט שכבר מחקתי, וגם ידע להציג לי גרסת cached של התוכן!

המרת מידות – רוצים לדעת כמה כפיות נכנסות בכוס סטנדרטית? אין בעיה!

 

תגובות

מאת נועם:

חסרון גדול לגוגל דסקטופ
היום התברר לי במהלך העבודה שגוגל דסקטופ לא יודע לחפש בתוך OpenOffice.

רק בגלל זה אני משהה את המשך ההתקנות של ה-OpenOffice בעבודה.

מאת איל שחר:

אני כמעט חוזר בי לגבי אמאזון
למנוע החיפוש של אמאזון יש אפשרות לקבוע theme גרפי.
ברירת המחדל היא הכחולה שתיארתי (נקראת sky), אבל יש להם סגנון אחר שהוא נקרא Plain, והוא מצטרף לעדר.
http://a9.com/-/search/prefs
זה כבר מחזק את כל הטענה – עיצוב גוגל הפך להיות ההגדרה של עיצוב "סטנדרטי".

מאת שוקי:

עוד הברקות של גוגל
* Picasa, תוכנת אלבום תמונות שרכשו לאחרונה. מוצר די מאלף. זו אמנם לא הברקה שלהם, אבל הקנייה מבריקה.

* הפיצ'ר של סימון מילות החיפוש בעמוד, שמוסיף Google Toolbar. שימושי להפליא.

מאת ירדן:

זה טוב מצד אחד ורע מהשני
כי בסך הכל חיפוש הוא חיפוש, והכוונה שתגיע לאתר חיפוש ותצליח לעבוד בו בלי להתאמץ. סטנדרטיזציה של ממשקים.

מאת אלון:

גוגל מספר 1
אם יש משהו שאני מעריץ, זה את גוגל.

מאת איל שחר:

תגובה לירדן
אכן סטנדרטיזציה של ממשקים היא דבר טוב. אנחנו מכירים את ההצלחה של הממשקים המעוצבים כחיקוי של מיקרוסופט, וכמה שנוח לנו להתרגל אליהם.
א-ב-ל:
1) לאינטרנט יש תרבות למידה אחרת. יש הרבה יותר גמישות להבדלים ופחות ציפיה לממשק אחיד. משתמש ממוצע יודע לזהות קישור בתוך טקסט גם אם המילה צבועה פתאום בכתום וגם אם היא באפור עם קו תחתי. ומשתמש יידע להבין שמדגישים את המילה שהוא חיפש גם אם היא תהיה ב-bold, גם אם היא תהיה ב-highlight צהוב, גם אם היא תהיה בצבע טקסט אדום, וגם אם היא תהיה ממוסגרת בסגול.

2) אם כבר רוצים ללכת על הסטנדרט – קישור כחול עם קו תחתי הוא הדבר הנכון, וכמובן שכתובת אתר צריכה להיות קישור בעצמה (כשחושבים על זה – הכל יכול להיות קישור. אפילו הטקסט עצמו).

מה שאני כן מסכים הוא שאם מישהו מנסה לעקוב אחרי הסטנדרט – הגיוני שילך לפי המוביל בשוק – גוגל. מפליא שגופי ענק כמו ניקרוסופט גם נסחפים עם זה ולא מאמינים ביכולתם להמציא את הסטנדרט שיוביל את השוק.

מאת איל שחר:

As we speak
לא שאני מבסוט מהרעיון של להפוך את הפיצ'רים של גוגל ללב העניין כאן, אבל יש להם בונבון טרי טרי: Google Suggest
http://www.google.com/webhp?complete=1

מאת גוגל אחד:

ללא נושא
להעתיק את גוגל זה להעתיק את הצורה החיצונית של המימשק?
לא נראה לי. הגדולה של גוגל היא בצורת החיפוש שלו, שנכנסת וקוראת קבצים ממש, ולא רק את הטייטל שלהם, ובפטנטים שלהם לניהול כל הדטה בייס הענק הזה. אני בספק אם אחד מהמנועים שרשמת למעלה מבוססים על תשתית ענקית כזאת כמו של גוגל. חלק מהם בכלל מונעים כל ידי מנוע גוגל, למשל יאהו.
וזה שהמימשק דומה זה לא נקרא להעתיק – במקרה הזה זה כבוד לגוגל, ונוחיות למשתמש.

מאת איל שחר:

סמנטיקה
עדיין – הסגנון הגרפי מועתק לחלוטין.

מאת דוד:

מצאתי משהו טוב יותר מגוגל דסקטופ
לדבר הזה קוראים קופרניק: http://www.copernic.com/
זה לאחר שהתקנתי את GDS של גוגל ומצאתי שהוא מפספס קבצים שנמחקו ובעיקר לא מחפש בדיסק הוירטואלי שלי F: ברשת, שם אני שומר את רוב החומר בעבודה.
המימשק נוח מאד והוא נראה לי ממ בול לצרכים של חיפוש בקבצים שלך. הבעיה היא שמצאתי בו מספר באגים (לא איתר מחרוזות שהיו) והוא עובד היטב עם עברית

נסו ויהיה לכם עוד כלי חיפוש
אבל כמו שאני רואה את הדברים גוגל (כמו מיקרוסופט) ינצחו גם בשטח הזה. כאן אף אחד לא "יוכל עליהם"

מקווה שתרמתי

מאת דימה:

אין על המאמרים שלך אין
מאוד נהנתי לקרוא. כל פעם אני לומד משהו חדש.

מאת feznot:

אין על גוגל !
הכל אפשר למצוא שם , צריך רק לדעת לחפש נכון .

מאת freek:

יש עוד, ולך גם כמה טעויות
שמע.
לפי דעתי
acoona
התחיל כתוכנת ריגול והוא עדיין, ולאחרונה גם
הפך ל
tool bar
אבל, לפי דעתי ! הראשונים שהתחילו עם שיגעון הגוגל הם קבוצת
a9.com
שקיימים זמן רב יחסית ותוצאות החיפוש שלהם גם מניבות תוצאות רבות כמו גוגל.