העתיד של יוטיוב – האם יהיה כלי המלחמה של גוגל פלוס בפייסבוק?

גוגל משלבים את המוצרים שלהם לתוך פלטפורמת העל שהם מהמרים עליה הכל. בגוגל מאמינים שפיקאסה ובלוגר ישתלבו באופן טבעי ברשת, ולכן הם בתהליך אינטגרציה מלא/
ומה עם יוטיוב?

28 אוקטובר 2011

אנחנו חיים בעידן של וידאו קצוץ. גם וידאו אישי מהסמארטפונים שלנו, וגם תכנים מקצועיים שבנויים לצרכנים חפוזים. זה הולך ומתחזק כבר שנים, ויוטיוב שולטת בשוק ללא עוררין.

יוטיוב נותנים חווית משתמש של מוסך, בשפה גוגלית אנמית וחסרת היררכיה, שלא מעודדת הרבה יותר מצריכה פסיבית. חוויית השימוש לא תואמת את הסטנדרטים הגבוהים שיש בליגה הזו לקראת שנת 2012.  אבל התוכן עושה את העבודה, והאתר מתנדנד בין מקומות 3-4 לפי הדירוג של אלקסה.

כש-Google Plus נכנסת לתמונה, עולות כמה שאלות לגבי עתידה של Youtube:

האם תהיה אינטגרציה מלאה של YouTube ב-Google Plus?

גוגל משלבים את המוצרים שלהם לתוך פלטפורמת העל שהם מהמרים עליה הכל. בגוגל מאמינים שפיקאסה ובלוגר ישתלבו באופן טבעי ברשת, ולכן הם בתהליך אינטגרציה מלא ויאמצו את 'מערכת ההפעלה' של פלוס.

ומה עם יוטיוב?

 אם ישולב באופן אינטגרלי לגוגל פלוס, שם יאמץ את החוויה הזורמת והאנטראקציה האימפולסיבית יותר. נכון לעכשיו אין שום אינטגרציה אמיתית של יוטיוב, אפילו כשמדובר באותם חשבונות משתמשים. הסרטים שהעליתים ליוטיוב לא יופיעו כסרטים שלכם בפלוס. אמנם כרגע יוטיוב פחות נתפס כמקום לשיתוף קטעי וידאו אישיים, אבל אינטגרציה לפלוס תוסיף לו גם את עולם התוכן הזה. סביר שנראה מתישהו את המהלך קישור החשבונות קורה.

אם תהיה אינטגרציה -האם  Youtube ימשיך להתקיים כמותג נפרד?

המוצרים הקודמים שגוגל הפכו למוצרי דגל שלהם (Writely, GrandCentral שהפכו ל-Docs, Voice) לא היו מפלצות כמו יוטיוב. גוגל טוענים שיוטיוב לא ימותג מחדש לתוך פלוס. להרוג את השם YouTube תהיה שטות גמורה – זה ברור. מה שלא ברור הוא אם יוטיוב ישארו כגוף נייטרלי במלחמת הרשתות, או תהיה אינטגרציה מלאה במקביל למותג הנפרד.

האם YouTube יחסמו את Facebook?

אני לא בטוח שלגוגל יש את זכות הוטו על יוטיוב בתחום הזה. יוטיוב מתנהלת כחברה מאד עצמאית גם בבעלותה של גוגל.

שמתם לב, למשל, שלא מוזכרת המילה גוגל ביוטיוב? אפילו לא בעמוד אודות! יש נסיון ברורלהשאיר את יוטיוב כמותג נפרד לחלוטין, אולי מכח הסכם. חלק עצום מהאוכלוסיה לא יודע שיש קשר בין השניים. גם אותו חוסר אינטגרציה שהזכרתי הוא אמירה – הסרטים שיצרתם ביוטיוב הם של יוטיוב. לא של גוגל. כל מה האינטגרציה שגוגל עשו מאז 2006 הוא להחליף את מערכת המשתמשים לזו של גוגל. בארה"ב וקנדה מדובר אפילו במערך נפרד של מכירת פרסום. ובגוגל וידאו – לא ההוא שנסגר, אלא החיפוש – יוטיוב משתלב כמקור חיצוני מן המניין.

בכל מקרה, חסימה של פייסבוק תיתפס כצעד אמיץ. האינטואיצה אומרת שזה רק יעודד את החיזוק של האלטרנטיבה, אליה יעברו יוצרי התוכן שירצו יכולת הפצה. אבל בואו נזכור שלפייסבוק אין פלטפורמת וידאו רצינית שאנחנו יודעים עליה, ואולי עד שהם ישיגו את החוויה ואת התכנים הנדרשים – יוטיוב יחזקו את פלוס יותר מדי כדי להתאושש מזה. פייסבוק בכלל יצטרכו לפתוח קצת יותר את השערים למבקרים זרים כדי שהפלטפורמה תהיה אלטרנטיבה ראויה. והמתחרים הישירים יותר (Vimeo וכו) קצת רחוקים מדי מאחור כדי למלא את הריק במהרה.

גוגל יכולים גם למשוך את הקהל בגזר ולא במקל בכך שימנפו את יוטיוב בתוך פלוס יותר, מבלי להזיק לקיומו בפייסבוק. הם יכולים גם לנסות לנצל את פייסבוק כדי לחזק את עצמם, ע"י ניצול של האמבד ככלי משיכה, תוך שימוש בכלים טכניים ומשפטיים יחד. מהלך כזה צפוי להיות קרב מצמוצים עם פייסבוק

 

נהוג לומר שתחרות זה טוב. במקרה הזה, יש מצב שכמשתמשים נצטרך לספוג כמה קורבנות בקרב הזה.

 

תגובות

[…] נצטרך לספוג כמה קורבנות בקרב הזה.הפוסט פורסם במקור בבלוג דיזיינר.תגים: Google, Google Plus, Youtube, גוגל, גוגל פלוס, יוטיוב  /**/ […]