איך לצייר עם גיר ציור רחוב תלת מימדי

במסגרת אירוע כנרנט 2012 בחרתי לנסות ליצור ציור מדרכה תלת מימדי בעצמי . כיוון שלמדתי קצת על התהליך – החלטתי לשתף. מקווה שבקרוב ירים מישהו את הכפפה ויעשה ציור ענק בכיכר רבין.

9 יוני 2012

ראיתם את זה כבר אלף פעם בפייסבוק – אמן מצייר על המדרכה ציור שמזווית צפיה מסויימת יוצר אשליה תלת מימדית. בשפה המקצועית זה נקרא Anamorphic Phantogram.

במסגרת אירוע כנרנט 2012, שנערך בחודש שעבר, בחרתי לנסות ליצור ציור מדרכה תלת מימדי בעצמי. משהו פשוט וקטן, לא כמו המופרעים האלה. כיוון שלמדתי קצת על התהליך – החלטתי לשתף. אני מאד מתפלא שעדיין לא קמה קבוצת אמנים קטנה ויצרה ציור ענק בכיכר רבין. אבל זה יגיע.

עכשיו לטכניקה:

1 – המשטח ונקודת הצפייה

האשלייה נוצרת רק מנקודת צפייה אחת. לכן – איזור הציור צריך להיבחן לפי נקודה זו ולהיות חשוף במלואו מאותה נקודה. לא כדאי לבחור נקודת צפיה גבוהה מדי, כי אז האשליה פחות מרשימה.  וכמובן שכדאי שהנקודה תהיה בגובה העיניים של עוברי האורח.

2 – המסגרת

יש אפשרות להיעזר במקרן ליצירת הציור, אבל כאן אסביר את הטכניקה של שימוש במסגרת ו-Grid, המתאימה יותר לאמנות ברחוב באור יום.

קחו מסקינג-טייפ בהיר רחב, וסמנו את המלבן בו ימוקם הציור. לכו לנקודת הצפיה המיועדת וצלמו את המסגרת. בהמשך, המסגרת הזו גם תעזור להגדיר לעוברי אורח איפה לא לדרוך.

3 – בחירת האובייקט לציור

עוברים למחשב. אבל לא להרבה זמן – מיד נחזור לשמש.

חפשו תמונה כלשהי של אובייקט שתרצו לצייר. זה יכול להיות כל דבר, רק עם תנאי אחד: שהזווית ממנה צולם האובייקט דומה לזווית הצפייה על המשטח שלנו. עודד הציע לבחור יצירה של Escher – ובחרתי את המדרגות המפורסמות. עכשיו, בתוכנה גרפית (פוטושופ וכו')  נניח את תמונת האובייקט על גבי תמונת המשטח, כדי לוודא שזה נכנס בתוך המסגרת ושזווית הצילום מתאימה. זו האשליה שאנחנו ננסה ליצור.

 4 – הגדרת ה-Grid

בשלב הזה למעשה יוצרים את העיוות.

שלב א: מציירים גריד רגיל על הקובץ שלנו. הגריד הזה יצוייר בהמשך על הרצפה כקווי עזר. הפרופורציות של הגריד צריכות להיות כמו זה של מסגרת המסקינג-טייפ. לדוגמה: אם המסגרת שהדבקנו היא ביחס 35 על 25 מרצפות (יחס 7:5), אז ניצור גריד של 700 על 500 פיקסלים. את גודל המשבצות בגריד אפשר לעשות בכל גודל – ככל שיהיו יותר קטנות זו תהיה טרחה לצייר את הגריד, אבל יקל על הדיוק בציור הסופי.

שלב ב: מחברים את תמונת המשטח יחד עם תמונת האובייקט (ע"י בחירת שתי השכבות והמרה ל-Smart Object בפוטושופ או פשוט Group אם אתם משתמשים ב-Fireworks), ואז מעוותים את התמונה המאוחדת כך שמסגרת המסגינג-טייפ המצולמת תתאים בדיוק לגריד.

צריך להכיר קצת את כלי ה-Transform. בפוטושופ יש להפעיל את הכלי ע"י CTRL-T ולגרור כל פינה תוך כדי החזקת CTRL. בפיירוורקס יש לבחור ב-Distort (אחת מאפשרויות כלי ה-Transform) ואז לגרור כל פינה.

שלב ג: מוחקים את תמונת הרצפה, וקיבלנו אובייקט מעוות על גבי גריד. את זה צריך להדפיס ולקחת לשטח (או לשלוח לטלפון).
לפני זה כדאי למספר את השורות והעמודות ולרשום את אותן תוויות גם על גבי המסקינג-טייפ המודבק.

זהו. מכאן העבודה היא פשוט להעתיק את מה שרואים. חשוב לא להאמין להגיון אלא אך ורק למה שמראה התרשים שיצרנו.

כמה טיפים להצלחה

  1. כדי לראות את זה באופן המיטבי – צריך לעמוד בנקודה ממנה לקחנו את הצילום המקורי של המשטח. כדאי אפילו לסמן אותה.
  2. האשליה עובדת טוב יותר עם עין אחת עצומה, והכי טוב – בצפייה דרך מצלמה. אז אם מתאפשר – שימו בנקודת הצפיה המיועדת קרטון עם חור הצצה, או יותר טוב – אייפד על חצובה.
  3. אם הציור נעשה במקום עם שמש – הוספה של הצללה לפי כיוון השמש הנכון תוסיף המון. יש להוסיף את ההצללה לתמונה לפני תהליך העיוות במחשב.
  4. צלמו אנשים באינטראקציה עם האובייקט. הקוביה הפשוטה הזו, לדוגמה, עובדת מדהים עם אנשים.
  5. אם הציור בשמש – חשוב גם לקחת אתכם כובע ומים. זה לוקח זמן.
  6. חשוב למצוא מקום שלא מטיילים בו יותר מדי, שלא יימרח הגיר.
  7. השתמשו בגירים עבים. גירים של בי"ס יישברו תוך שנייה.
  8. גיר נשטף בקלות מהרצפה. אפילו אין צורך לשפשף.

בהצלחה, ושתפו עם יצרתם.

הנה תמונות מהתהליך והתוצאה

המון תודה לכל המשתתפים – אורלי יקואל, ליעד דורבן, רוני רוזן, ויוסי תגורי.

מתחילים לצייר על הגריד (אורלי וליעד)

מוסיפים קצת צבע (גם רוני)

גם מבפנים (יוסי מצטרף)

כמעט מוכן. התלבושת האחידה זה ממש במקרה.

זהו. הוספנו גם כמה הצללות עם פחם. אני עושה טיסת ניסוי.

יוסי ורדי

איתי פרייס

אייל גורה מצא את הקפה שלו

תמונה קבוצתית. יותר עמיד מפל-קל. אורי שנער, אורי לבנון, ג'יי מיידד, ליאור צורף, ויוסי תגורי.

כך זה נראה מלמעלה. מעוות לגמרי.

ובסוף צריך לנקות

תגובות