המלך עירום – חוויית החיפוש

15 מאי 2006

(אם לא קראת – מבוא לסדרה "המלך עירום – Google והאכזבה")

 

עם web 2.0 בעיצומו, ומעצבי UI ששוברים מוסכמות, עם או בלי סמי הזיות – אחת החוויות הכי קשות באינטרנט היתה ונשארה: החיפוש.
גוגל, הנחשבים לממציאי הגלגל מחדש בתחום הזה, לא מצליחים להפתיע, ואף נשארים מאחור. אני מזמין את הורי החברה להודיע להם שלתלמיד יש פוטנציאל אך הוא לא מנצל אותו.

 

אומרים שלדברים רעים לא מתרגלים. אַיי דִיסאֶגְרִי! כולנו, כמעט לא משנה באיזה מנוע חיפוש אנחנו משתמשים (אפילו אם אנחנו בין 17 האנשים שלא מגגלים) – עוברים חוויה לא פשוטה בתהליך החיפוש אחר מידע. זה עשוי להישמע כאמירת סרק-סרק, אבל לדעתי פשוט התרגלנו לחוויה הצולעת, כי זה מה שיש.

אז בואו נגדיר מה יש ומה יכל להיות (רעיונות נוספים יתקבלו בברכה):

 

ניסוח שאילתת חיפוש? לא למתחילים

מצוי

לדעת להגדיר חיפוש בגוגל זו אומנות. יש אפילו תחרויות בנושא, ויצא לי לקחת חלק באחת מהן.

אם אני ארצה לחפש באנגלית צבע שנותן לציפרניים שלי מראה של מתכת, המילים nails ו-metal יובילו אותי לתחום אחר לגמרי. אך אין ספק שאם הייתי מנסח את השאלה לבן אנוש דובר אנגלית עם מנת משכל בסיסית – הוא היה מבין את השאלה, גם אם אינו בקיא ברזי המניקור המודרני, וזה גם בזכות טון הדיבור, תנועות הידיים הנלוות, ומה שנאמר מחוץ למשפט השאלה הנקי.

כמובן שחיפוש ברשת לא יכול להתנהל כך, אבל משתמשים רבים מגיעים עם המודל הזה למנועי החיפוש. זו הסיבה שמספר מנועים ניסו לפתח אלגוריתמים המתמודדים עם ניסוח שאלה טבעי. Ask (לשעבר Ask Jeevs) הוא המוכר מביניהם. אני לא חושב שלמישהו מהם נרשמה הצלחה.

מה קורה בפועל? משתמש שרוצה להגדיר חיפוש טוב צריך לדעת לדבר "גוגלית". הוא צריך לדעת איך למנוע תוצאות המכילות מילה מסויימת, איך לחפש תוך שימוש במילים נרדפות, איך לחפש בתוך אתר מסויים, איך להתייחס לביטוי כאל שלם ולא כאל רשימת מילים, ועוד ועוד.

אם גוגל מכוונים לקהל הרחב, הם צריכים לדעת קודם כל שרובו לא ילמד את השפה כל כך בפשטות, אך יותר מזה – הם צריכים ליידע את המשתמש שקיימת שפה כזו בכלל, אחרת הוא ימשיך לנסות את ניסוח השאלה הטבעי. אני מוכן להתערב שגם אצלך הידע בנושא לא שלם. יש לא מעט חוקים, שאם היו מודיעים לך עליהם – היית משתמש בהם.

רצוי

  • לגבי התחביר – מנועי החיפוש כולם משתמשים בתחביר "גוגלי". גם אלו שבאו לפני גוגל משתמשים בקונבנציות דומות. קטונתי מלפתח מנוע הבנה תחבירית טוב מזה שנעשה בעשור האחרון. אני רק מביע wishfull thinking שמתישהוא גוף ענק וחדשני כמו גוגל יצליח להביא בשורה אמיתית בנושא.
  • ניתן ללמד משתמשים את סודות התחביר לאט לאט. שיטת הטיפ האקראי אמנם בנויה בצורה מעיקה ברוב התוכנות שאנחנו מכירים, אך היא יכולה להיות יעילה ובלתי מזיקה ברשת, כמו שעשו ב-AOL.
  • ויש את אלו שבחופש הגדול מסיימים את כל חוברת המשימות, גם אם המורה ביקשה רק את הפרק הראשון. הם אלו שיחפשו ללמוד את כל הטיפים והטריקים של התחביר. עכשיו לכו תחפשו איפה גוגל החביאו את הקישור Search Tips הכל-כך מתבקש הזה. אזהרה – יותר קשה מהציור השבועי לילד.
  • הזכרתי בסדרה זו במאמר על עמוד הבית את Google Suggest. כל כך טוב. כל כך לא מובן למה לא יוצא מהארון.

 

חתירה למטרה

מצוי

אחד האתגרים, כאמור, הוא לדעת לנסח את השאילתא. העניין הוא שהמשתמש לא יידע אם השאילתא שלו טובה, עד שהוא לא יראה את התוצאות שהוא מקבל. ברוב החיפושים שאנחנו עושים, אנחנו נתקלים בצורך לתקן את השאילתא. אם זה להוסיף מילה בגלל שיש יותר מדי תוצאות ואני רוצה לצמצם, אם זה להוריד מילה שחוזרת שוב ושוב בתוצאות שאינן רלוונטיות, אם זה להחליף מילה באחרת כי לא מצאתי מה שאני מחפש, וכו'.

 

רצוי

  • אחד הכלים שגוגל מציע, ואני מניח שרובכם לא שמתם לב שהוא קיים, הוא האפשרות לחפש בתוך תוצאות חיפוש שנמצאו עד כה. כלי חשוב ויפה, אבל נראה אותך מוצא אותו (אם התאמנת בתרגיל הקודם – זה יהיה לך קל יותר). הייתי רוצה לראות אותו כבחירה בין שתי אפשרויות ליד שדה החיפוש למעלה: חיפוש חדש / חיפוש בתוך התוצאות.
  • עוד כלי שיכל להיות מתאים לתהליך מחקר הוא שיפור התוצאות ע"י משוב מהמשתמש. מי שמשתמש ברדיוpandora או ב-riya למשל, מכיר את המודל. המשתמש מדרג תוצאות על פי הרלוונטיות שלהן למחקר/חיפוש, ומנוע החיפוש מסנן תוצאות על פי מאפיינים משותפים. אפשר להעלות ספק ברעיון בגלל היבטים של ביצועים, אבל אני חושב שגוגל הוכיחו כבר שהם מסוגלים לסופר-מגה-אולטרה יכולות טכניות.
  • שיפור של השאילתא יכול להתבצע ממשקית יותר נוח. למשל – לאפשר לי לסמן מילה בטקסטים ולהחליט אם אני מוסיף אותה לשאילתא או מוריד אותה מהשאילתא.

 

התוצאות לא מספקות את המידע הדרוש לבחירה

מצוי

מעטים המקרים בהם אנחנו מבצעים חיפוש ובסריקה של עמוד התוצאות קוראים "בינגו!". זה יקרה רק כאשר אני מזהה בתקציר של התוצאה את הביטוי המדוייק שחיפשתי.

התהליך הנפוץ הוא שאנחנו מנסים לנחש מה רלוונטי מתוך התוצאות, פותחים את האתר כדי לבחון, ואם האתר לא רלוונטי כמו שחשבנו – חוזרים לחיפוש, ומחפשים את הרלוונטי הבא. אצל המשתמש הפשוט מדובר בריקוד הלוך וחזור. אצל המשתמש היותר ש

תגובות

מאת noamt:

אתה קצת מגזים
בתור איש הייטק, השימוש שלי באינטרנט בכלל ובחיפוש בפרט שונה מזה של גולשים אחרים. למשל, אני כבר יודע היטב לנסח שאילתות חיפוש שיובילו אותי לאתר הרצוי.
ובכל זאת, מה שמרגיז אותי בגוגל בשנה-שנתיים (ואולי שלוש) האחרונות הוא כמות עצומה של אתרי ספאם – וסתם אתרים לא רלוונטיים – שמצליחים להסתנן למקומות הראשונים.

הלאה. התחביר: אתה לא חייב לדעת אותו כדי להשתמש בו. יש לינק מהדף הראשי ל"חיפוש מתקדם", שמיועד, באופן קצת פרדוקסלי, למשתמש הלא מתקדם – כלומר זה שלא זוכר את התחביר. נסה ותראה.

ההצעות האחרות שלך הן נחמדות אולי למשתמש הפשוט והמזדמן – אבל הן יסרבלו את הממשק הסופר-פשוט, וחבל.

לחפש בלי לבקר בדף הראשי? אני כבר מזמן עושה את זה, וגם אחרים – אם בעזרת toolbar, תיבת חיפוש, או quick search של פיירפוקס. לא ברור לי למה אנשים עדיין מגיעים לדפים ראשיים של מנועי חיפוש.

מי שמסיים לכתוב (במקלדת!) מילות חיפוש, ואז עובר לעכבר רק כדי ללחוץ על הכפתור – מגיע לו. שילמד!
באמת, אתה לא יודע איך זה מתסכל אותי לראות אנשים ממלאים טפסי רישום ארוכים באתרים, ועוברים בין השדות עם העכבר במקום עם טאב. הדבר היחיד, בהקשר הזה, שמתסכל אותי יותר הוא כשאני מנסה למלא טופס כנ"ל באתר ישראלי, ומגלה שטאב תמיד מעביר אותי לשדה הקודם (כן, אני יודע, שיפט-טאב) – או שסתם הטופס בנוי בצורה מעצבנת שלא מאפשרת לטאב לעשות את שלו.

וכל זה כהקדמה: אני כן משתמש ב-I'm feeling lucky לעתים. כמובן שכאשר אני עושה זאת זה לא מתוך הדף הראשי, כך שהכפתור ההוא בהחלט מיותר, אבל ה-use case הוא זה: אם אתה מחפש שם של חברה/מוצר, אתה יכול בד"כ להניח שהם יופיעו ראשונים בחיפוש אחרי שמם. למקרים כאלה מיועדת האופציה הנ"ל.
וגם: לחיפוש בתוך ויקיפדיה. אם קיים ערך המתאים לשאילתא, הוא יוצא ראשון.

ולסיום: גוגל בהחלט עובדים על שיפור חווית החיפוש. ראה את הבלוג שלהם מלפני כמה ימים:
http://googleblog.blogspot.com….re-still-all-about-search.html

נועם.

מאת שרון:

רואים שאתה לא בחורה
כי כל בחורה (כזו שיודעת אנגלית לפחות, אפילו אם היא לא מומחית בגוגל) שתרצה חלילה ציפורניים מתכתיות, תחפש metallic + nail polish, ואפילו תמצא מייד את מבוקשה.

(אם כבר להביא דוגמה לשאילתת חיפוש בעייתית, אז לפחות שתהיה הגיונית)‏

מאת איל שחר:

התנצלות ותגובות
קודם כל – סליחה למי שראה את המאמר חלקית. מערכת רשימות מפרסמת את הידיעות לפני שאישרתי אותן לפרסום בבלוג שלי. אז עכשיו זה גמור.
ותגובות:

נועם,
מסכים איתך לגבי ה-Advanced כתחליף של התחביר, אך מעצם היותו Advanced – הוא לא ממוצב ככלי המתאים למשתמש הפשוט.
לגבי פונקציות מסרבלות – אנחנו רואים יותר ויותר היום פתרונות יצירתיים בנושא הזה. אפשר להישאר פשוט ע"י הסתרה וחשיפה של פונקציות, וע"י עיצוב נכון.
אני כמוך מאבד סבלנות כשאני רואה מישהו משתמש בעכבר כשממש לא צריך, אבל מה לעשות – זה קיים. אם מחליטים לתמוך בזה – צריך לתמוך בזה כראוי.
לגבי I'm feeling lucky – אני עדיין לא סומך על התוצאה הראשונה. אני אתן לזה צ'אנס. אולי אגלה שטעיתי.
והבלוג שהפנית אליו מראה עדיין שגוגל המשיכו קדימה ומחפשים פתרונות להעשרת התוצאות ולממשקים אחרים, ולא לממשק החיפוש שאני ואתה משתמשים בו יום יום.

שרון,
לכל הקטנוניים יש בלוג :)
נסי את הציפורניים המטאליות. לא תתאכזבי.

מאת noamt:

באמת תהיתי
למה המאמר נראה קצת שבור כשקראתי אותו. מסתבר שהוא פשוט עוד היה בכתיבה..
יכול להיות שה-RSS מתעדכן לפני העמוד הראשי של הבלוג? כי משם אני הגעתי.

הממ.. אני מניח שזה תמיד ככה אצלי: לא עובר בעמודים ראשיים יותר. לא של גוגל ולא של בלוגים. באתרי חדשות כללים (כמו ynet והארץ) אני דווקא כן נכנס לעמוד הראשי – בדיוק בגלל שאני רוצה לקבל תמונה כוללת של מה קרה/קורה, ולא דווקא לקרוא ידיעה מסויימת.

נועם.

מאת איל שחר:

עוד MSN
אגב, נועם – ה-Search Builder של MSN עשוי הרבה יותר מתאים מאשר ה-Advanced של גוגל, הן במיתוג והן בממשק, למרות שפונקציונלית הם זהים.

מאת י:

אי חווית הקריאה
זה פשוט נורא הגוגל האלה , מה הם חשבו לעצמם? להמציא את הגלגל ואת האוטו ביחד ולהשאיר אותנו בלי גג נפתח , באמת לא בסדר , מה עם אלו שרוצים להכנס בקפיצה מעל הדלת? מה הם יעשו? כן , בטח , יש להם בפיתוח כבר את הדגם הזה , אז למה הם לא משחררים אותו? לא בסדר

שרון –
כל הבכיינות הזו והעובדה שהוא לא מכיר את רונאלדיניו גורמים לי להטיל ספק בכותרת שלך

מאת יעקב:

ללא נושא
ככל שהיקף דפי המידע המאונדקסים ע"י מנועי החיפוש באינטרנט גדל משנה לשנה כך גדל "הרעש" (מספר המסמכים הלא רלבנטיים שנמצאו) במהלך החיפוש. ככל הנראה, מנועי החיפוש של האינטרנט היו יעילים לגודל מסויים ונתון של דפי WEB , אך במציאות של הכפלת דפי האינטרנט כל 8 חודשים מתגלית בעיה מהותית בהשגת רלבנטיות גבוהה. ממצאי מחקר שנערך באוניברסיטת פרובנס בצרפת מלמדים כי הרלבנטיות של מנועי החיפוש המובילים, גוגל ויאהו היא די מאכזבת. מנועי החיפוש ובתוכם גוגל ויאהו צברו ציון ממוצע שיתופי של 2.5 מתוך סולם שבין 0-5. במבחני הרלבנטיות שבוצעו ע"י סטודנטים באוניברסיטה נמצא כי מנוע החיפוש יאהו מקדים את גוגל מבחינת רלבנטיות. בכתבה ניתן גם הסבר על שיטת הבדיקה והמתודולוגיה.

מתוך
http://www.i-zm.info/data/article.phtml?c_id=3&id=764

מאת איתי:

שרון הבלשית,
אפשר לדעת שהוא לא בחורה גם לפי התמונה.

מאת אייל:

ללא נושא
תנסה את סרגל החיפוש החדש של גוגל. תופתע לטובה.

מאת שועל מהחלל:

משלים שועליים
נסה תוסף לשועל אש
בשם
customize google
אני יודע תוסף ולא כולם יודעים להינות ממנו
ואתה חותר להכל שיהיה
built in
במנוע החיפוש עצמו

אבל בכל זאת
אתה חייב את זה, לעצמך :)

מאת שחר:

מנוע קטגורי
vivisimo.com
כשיש לך רק מילה אחת.
אתה לא מכיר "מה ניתן למצוא"
חפש רק שם.
המנוע מסדר את התוצאות בעץ פשוט לניווט.
לא יכול להיות יעיל מזה בשביל להכיר תחום נושא חדש.
תהנו ותפיצו.
נמאס כבר מהגוגל הזה שלא מתקדם במה שבאמת חשוב.