אתר "זה וזה" – כולם להעתיק מהלוח בבקשה

24 ספטמבר 2009

zvz-logoאתר "זה וזה" (zvz.co.il) הוא שירות לוחות רכב, נדל"ן ויד שנייה שעלה לאוויר לאחרונה בשקט. בדומה למה שעשה AllJobs ללוחות הדרושים, זה-וזה אוסף את המודעות מהלוחות הגדולים בארץ ומרכז אותם במקום אחד, עם חיפוש אחד.
גילוי נאות – את גלובל-נטוורקס ובמיוחד את מנהלת המוצר אורית אורן אני מכיר באופן אישי וקרוב, כך שהעלייה של האתר מתחילה אצלי בנקודות טובות. אבל אני לא חושב שצריך את זה.
היתרון שבשירות אגרגטור שכזה הוא ברור ושקוף. המלחמות העסקיות והאתגרים הטכניים שעומדים מאחור – שניהם מתאימים לכמה כתבות בפני עצמם – לא צריכים לעניין אותי, המשתמש, במקרה הזה. אז הנה עוד כמה נקודות טובות.

ועכשיו לממשק ולעיצוב

המהדורה האחרונה של Wired התרכזה בסיפור של Craig's list, אתר הלוחות הסוחף ביותר (יש גם תל אביב), ובעל ממשק המשתמש הגרוע ביותר שראיתם. כל מעצב… בעצם – כל משתמש יודע למצוא מקומות טריוויאלים לשיפור. גם הכתבה לא מצליחה להתמודד עם השאלה "למה זה כל כך גרוע ומיושן", או עם השאלה הקשה יותר "איך זה ייתכן? האם העיצוב והממשק לא משנים?".

לבד מהסגלגלות (מי אני שאבקר סגול-ירוק), זה-וזה הוא אנטיתזה לקרייג. הוא מציג חשיבה על הממשק וחוויית המשתמש. הזמן ומבדקי השימוש יגידו אם קהל המשתמשים יעריך ויתרגל ליצירתיות, או שיחפש את המוכר והישן כמו אצל קרייג. אבל הדיעה של הקהל שקורא את הבלוג הזה יותר ברורה לי. האתר פשוט, מאוורר, נקי מפונקציונליות עודפת, ומעוצב רך ונעים כמו צעצוע לילדים.

zvz-cars

לא מחפשים על עיוור

results-count

אחד התהליכים שעובר כל משתמש בלוח הוא ההתחבטות העצמית אם להגדיר בחיפוש בדיוק את מה שאני מחפש, או להתגמש קצת. האם לבקש רק יד ראשונה בצבע אדום עד 50,000 ק"מ? תשובה לשאלה טמונה כמובן בכמות התוצאות, שאותה אני עדיין לא יודע, עד שאחפש. אם יש זיליון אדומות מיד ראשונה עד 50,000 ק"מ – זה מה שאני אחפש. אם יש רק 4 כאלה  אני אחזור ואגדיר את החיפוש מחדש.

זה-וזה מציגים את כמות התוצאות הצפויה, ומעדכנים את המספר בכל שינוי שאני עושה בטופס. פתאום אני אגלה שאם אני מעלה את הק"מ ל-60,000, כמות התוצאות משתלשת. מגניב. מי שפעם ניסה לפרסם מודעה בפייסבוק מכיר את המודל הזה.

זה קומבו, זה?

multi-select

טופס חיפוש בלוחות הוא בד"כ שורה ארוכה של שדות. העניין הוא שהשאלות הן הרבה יותר מצומצמות, אך כדי לענות צריך יותר משדה אחד. שאלות של טווח (באיזה מחיר? באיזו קומה? כמה חדרים?) דורשות 2 שדות להגדרת הטווח. שאלות שיש להן היררכיה (קטגוריה ותת קטגוריה, איזור ויישוב) דורשות לפחות 2 שדות לצלילה בשלבים.

בזה-וזה הממשק מתייחס לשאלות עצמן במקום להתייחס לפרמטרים של שאילתת החיפוש. בתוך כל "קומבו-בוקס" יכול להתקיים ממשק שונה המתאים לסוג השאלה. זה דורש התרגלות, אך זה מקל עם ההבנה של החיפוש והקריאה של הטופס בדיעבד.

תהליכי מיון וסינון

zvz-favorite-deleteהלוחות המסורתיים משתמשים בעמודת צ'קבוקסים בצד התוצאות, איתם אנחנו יכולים "לאסוף" כמה תוצאות, ולפחות להדפיס אותן יחד. אצל קרייג, אגב – גם זה לא קיים. הבעיה עם השיטה הזו היא שאין לי מושג מה קרוה אם אותם צ'קבוקסים שסימנתי כשאני מדפדף בין תוצאות, ובטח לא בין ביקורים שלי באתר.

זה-וזה אימצו גישה חדשה יותר, שאפשר לראות אותה בלוח madas שמבוסס על הצעת העיצוב שעשו Netcraft להומלס. הרעיון אומר קודם כל שאם פסלתי מודעה – אין לי צורך לראות אותה שוב, גם כאשר אחזור מחר לראות אם יש משהו חדש. אחד הדברים היותר מביכים הוא להתקשר שוב לאותו מוכר, וכשהוא אומר "אלכס נכסים, שלום" – להיזכר שדיברתי איתו כבר אתמול. במקביל, התחליף לאותם צ'קבוקסים הוא סימון favorites. אלו בעצם המועמדים שלי לגמר. גם משם חלק ילחו לפח, עד שיישארו הנבחרים. וכל זה נשמר לי בין ביקורים (החסרון – דורש הרשמה ואימות מייל).

עוד קטנות

  1. אף פעם לא הבנתי למה רוב הלוחות טוענים את עשרות המודעות האחרונות של הלוח כאשר אני נכנס אליו, עוד לפני שאמרתי מה אני מחפש. מידע מיותר לחלוטין. אני מניח שתשובת SEO תצוץ, אבל זה יכול להיפתר אחרת, בלי לפגוע במבקר.
  2. הכוכבים של הלוח – משעשע. מה המוצר הכי זעיר הנמכר ביד שנייה? מה הבית הכי מעוצב הנמכר בצפון?
  3. אני חווה קצת בעיות ביצועיםאיטיות בפיירפוקס (אולי זה אישי). מאמין שזה יטופל

תגובות

מאת אורית:

למען הגילוי הנאות אני אורית, מ"זה וזה" :)

מילה קטנה, ככה בכללי.
הלוואי והייתי יכולה להעלות אתר חף לגמרי מבאגים. כמה שלא ניסינו. כמה שלא עבדנו מסביב לשעון – זה התגלה כבלתי אפשרי. אז עלינו. אנחנו בהרצה, פה ושם יהיו תקלות – מקווה שכמה שפחות ויצוצו באגונים אבל…. תהיו סובלניים.

(מותק…לא ממש הבנתי את סעיף 1 של הקטנות. כלומר אני מבינה על מה אתה מדבר אבל לא לגמרי את ההקשר כי אצלנו אין את זה…. חמקנו מההרגל המגונה הזה בדמות לובי לכל קטגוריה וקטגוריה……).

יום סגול לכולם ובואו לבקר :)

מאת איל שחר:

סעיף 1 לא היתה טענה כלפי זה-וזה, אלא כלפי נורמה של אתרי הלוחות האחרים, שאני שמח שזה-וזה (וגם Winwin) לא אימצו

מאת נקודה למחשבה:

השימוש בסגול נראה לי קצת חריג אבל הקו העיצובי הכללי נעים לעין. השימוש בפלאש בעמוד הכניסה נראה לי מוגזם. האפקט נחמד אבל היה אפשר לסגור את הפינה עם טיפה ג'אווהסקריפט.
הבעיה שלי עם האתר דווקא קשורה לקונספט – "לוח אחד שסורק לוחות אחרים". רוב המודלים העסקיים של הלוחות מתבססים על פירסום באתר כלומר טראפיק גולשים. מדוע בעלי האתר "זה וזה" חושבים שהם יכולים לנגוס ברווחים של אתרים קיימים? לו הייתי בעל אתר יד2 לדוגמא הייתי חוסם מיידית את כתובות האייפי של זה וזה או לחילופין מוציא צו על שימוש מסחרי במידע ששייך לי. זה נראה לי לגיטימי.

האינטרנט זה לא מערב פרוע – זה לא יהיה אתי למשל לקחת את הרסס של האתר הזה ולהציג אותו במלואו במקום אחר. לוח ינצח בזכות ממשק משתמש והיכולות שלו למשוך משתמשים נוספים. מדוע שהלוחות האחרים לא ישלפו מידע מזה וזה, יבצעו חיתוכים ויציגו את כל המודעות שאין להם?

יש לי הרגשה שיש כאן נאיביות מסויימת.

מאת איל שחר:

התחושה שלך מאד נכונה, אבל קצת סבוכה מזה.
בתביעה נגד AllJobs, שעושה את אותו דבר בדיוק, החליט בית המשפט שהתוכן שייך למפרסמי המודעות ולא ללוחות עצמם.
http://www.it-law.co.il/computer-law/judgments/2005/03/03/2692/

אני די משוכנע שיד-2 מנסים וינסו לחסום את זה-וזה, וזו תהיה מלחמתטכנולוגיה מעניינת.

מאת שי ש:

ואם להוסיף עוד טיפה לגבי עצם החוקיות של העתקת התוכן של אתרים אחרים ע"י "זה וזה": כפי הנראה זה חוקי, היות ובגלל שמדובר על מודעות שמכילות מידע עובדתי, הן לא זוכות להגנת זכות יוצרים (וזה עוד להכנס לשאלה למי שייכות הזכויות עליהן).
בכלל, עצם זה שיש מודל עסקי מסוים לחברות כמו יד2 לא בהכרח אומר שהחוק צריך להגן על המודל הזה.

חבל שהאתר הזה לא היה קיים לפני שקניתי אוטו, הוא בהחלט עושה הרבה כדי להקל על תחושת הבחילה שעולה בעת השימוש ביד2.

הבעיה העיקרית בכל אתרי הלוחות, לדעתי, היא חוסר המוטיבציה של המוכרים והמשכירים להזין את כל המידע הרלבנטי במודעות שלהם. לדוגמה, סימון השדה "חניה" לא יציג את כל הדירות שמושכרות עם חניה, ומצד שני יציג דירות רבות ללא חניה כלל.

אף אחד מאתרי הלוחות הפופולריים לא עושה הרבה כדי לעודד את המשתמשים להזין מידע נוסף במודעות, ואף מעודד שימוש לרעה, במיוחד על ידי סוכנים ומתווכים.

אם זהוזה רק מאגד מודעות מאתרים אחרים ולא מאפשר לפרסם מודעות ישירות, יהיה לו קשה מאוד להתגבר על הבעיה הזו.

ורק הרחבה קטנה – הדוגמה הקלאסית לזה היא חיפוש על גבי מפה. בעת חיפוש דירות להשכרה או לקנייה, המיקום הוא בדרך כלל הגורם מספר אחד בתהליך הבחירה. אתר מודעות נדל"ן שלא מאפשר להציג את התוצאות על גבי מפה במקום הטבלה העמוסה והמבלבלת עושה עוול למשתמשים ולעצמו.

מאת איל שחר:

צודק לגמרי, רן. בשתי ההערות.

מאת רותי:

תענוג! איזו הצלה! חלק רציני מעוגמת הנפש במעבר דירה זה הצורך להשתמש בהומלס ויד2.

מאת אורית:

היי רן,
אתה צודק במה שאתה כותב.
כשנעלה את האפשרות לפרסם מודעה – וברור שנעלה, אנחנו שוקלים כמה אפשרויות שאכן יהווה לגולשים אינסנטיב למלא כמה שיותר מידע.

מאת רון:

הרעיון יפה אבל בעייתי אני לא מאמין שיד 2 וWINWIN יוותרו כל כך מהר שתי החברות גדולות ומבוססות ואני לא מאמין שזה יהיה כל כך פשוט לבוא ולקחת להם טראפיק.

מאת אבי:

אתר נחמד , באמת , אם אני מחפש רכב אני כנראה אשתמש בו .
אבל תבדקו את אתר http://www.zazim.co.il הוא מיועד ספציפית לחיפוש דירה ועושה אותו הדבר בדיוק כמו זה וזה חוץ מהשימוש במפה המדהים שבו .
יש לו המון באגים ( אבל אני מניח שגם הוא סובל מבעיית "רק העלו את האתר")

מאת גדי:

הקונספט של חיפוש על גבי מפה לא חדש. אתר דירה דירה http://www.diradira.co.il עושה את זה ממזמן

מאת אלי:

האתר אכן נראה מצוין, ונותן שירות מתבקש לכאורה. חבל שאתרים כמו baboo memi ואחרים לא השקיעו בפיתוח ממשק משתמש.

חבל לי רק שהפרויקט לא יאריך ימים: אני לא חושב שבעלי הלוחות הנסרקים נתנו את אישורם לשימוש בתכנים שלהם (ומבחינה משפטית – אלו התכנים שלהם, שכן המפרסמים העניקו לכל לוח ספציפי רשיון שימוש, ולא ל-ZVZ).

נראה לי שהתביעות כבר בדרך…חבל.

מאת ליאור:

עוד לא ראיתי אתר כל כך "ישראלי" בחוצפיותו כמו זה האמור.

מדובר על אתר ש"מושך" באופן בלתי מידתי מידע מאתרים אחרים.

בעולם, אתרים דומים, נוהגים לקיים את המשיכה של המידע ע"פ בחירת בעל המודעה בלבד. כך הם מבטיחים כי זו רצונו של בעל המודעה ושומרים עצמם מפני תביעות.

והנה, קם לו אתר שכל תכליתו הינה לגנוב מאתרים מובילים מידע ולבסס עצמו בזירת המסחר החדשה. לא מעניינו כי הוא פוגע בקניינו של אתר אחר כמו שלא מעניינו שהוא דורס את זכות בחירתו של בעל המודעה בכך שמכניס אותה תחת קורת הגג העסקית שלו. ועוד לא דיברנו על זכויות רבות אחרות שיתבררו אני מאמין במשפט הקרב ובא.

לסיכום, הדורסנות של בעלי האתר זה וזה יובילו את סגירתו ואף את הוצאתם הכספית הלא מעטה של מפעיליו בגין הוצאות משפטיות.

מאת עידו:

עם כל הכבוד לאתרים השונים ישנו אתר שעלה לפני שבוע עם הרבה יותר פוטנציאל והרבה יותר פרטים שיענינו גם את הקונה וגם את המוכר

היום מוצאים הכל באתר אחד – נדל"ן, רכב ומוצרי יד שניה בלוח של הלוחות http://www.motzim.co.il
כל המודעות מהלוחות המובילים ועוד- ניתוחים סטטיסטיים, מדדים, תצוגה גראפית, שינויי מחירים, תשואה, השוואת נכסים ומוצרים.
חוייה חדשנית, יעילות, תמיכה בקבלת החלטות והכל בחינם. תקליקו, תמצאו ותחליטו.

מאת מוטי:

יש מיליון לוחות ברשת וכולם מנסים להמציא את הגלגל במיוחד בכל מה שקשור לנדל"ן, כנסו ל "מוצאים" בכתובת http://www.motzim.co.il ותיווכחו לדעת שלא רק שיש בו כל מה שהמתחרים מציעים אלא ניתן גם לקבל מידע שיעזור לכם בקבלת ההחלטה ואף תוכלו לחסוך לעצמכם קצת כסף!!! בעזרת המדדים – מספר ימי פירסום של המודעה ומדד אחוז שינוי במחיר, תוכלו לחסוך כסף כקונים!!!! לא רק נדלן גם רכב ויד שניה!!!! בעזרת הגרף שמשווה בין המוצרים תוכלו לזהות במהירות מה המחיר הממוצע עבור המוצר אותו אתם רוכשים!!!!! "מוצאים" – חוסך זמן בחיפוש וגם כסף בקניה!!!! "מוצאים" – הכל באתר אחד!!!! תקליק-תמצא-תחליט!!!! http://www.motzim.co.il

מאת יעל:

מה כולכם מקשקשים פה הרי כל המודעות הקיימות באתרים השונים מפורסמים ע"י המוכרים שהם הציבור!!! ולא ע"י לוחות המודעות עצמם, כך שהמודעות הללו הן רכוש ציבורי וזכות הציבור להשתמש בו ובכך גם לייעל לקונים ולמוכרים את השירות כך שהם יופיעו בכמה שיותר אתרים.

מאת דורון:

כל הכבוד לאתר כל הכבוד לרעיון כל הכבוד לתעוזה .
עצם הרעיון הוא לא לגנוב לאתרים אחרים הרעיון גאוני כדי לעזור לצרכן בסופי לקבל את בתשובה בלחיצת כפתור אחת זה נקרא צמצום אפשרוריות .
אז מה קרה ליד 2 יש מתחרה חדש אז הם במגננה אגרסיבית נכון שזה כואב להם אבל מגיע להם כי הם רוצים לאכול את כל האוכלוסיה לבד .
"זה וזה " המשיכו דרככם על פחד הרבה צרכנים יעברו מיד 2 לאתרכם .

מאת רון:

דורון כנראה לא הבין את הרעיון של האתר:
אם הרבה צרכנים יעברו מיד 2 (או מלוחות אחרים), לאתר זה וזה לא יהיה ממי ומה לגנוב ואוטומטית לא יתפרסמו שם מודעות…
כמובן שהם מספרים שבעתיד יפתחו אפשרות למסירת מודעות ישירות מהצרכנים אולם מה יהיה אז הערך המוסף שלהם על יד 2 לדוגמא? שהם יודעים לגנוב יותר טוב?
בקצור, על זה נאמר כשר אבל מסריח. אולי אין כאן גניבת זכות יוצרים פר סה, אבל בודאי שיש כאן התקרצנות (מלשון קרציה) והיתממות. יש אתרים שמצליחים לאסוף מודעות מצרכנים? יאללה — בוא נעתיק מהם, נצבע ונקשט ויגידו שאנחנו יותר טובים… אח"כ נעשה אקזיט וכולם יהיו מאושרים..!
אז אולי תחשבו עוד פעם, ותבנו משהו מקורי ויצרני? ואם לא — לפחות אל תיתממו – אנחנו לא פריירים, גם אם אנחנו צרכנים ואוהבים שמדקלמים לנו שהכל בשבילנו ולטובתנו