איך לגרום לדברים להיעשות – באינטרנט

28 אוגוסט 2007

checkboxלמי שישן בשנתיים האחרונות, האינטרנט מלא באפליקציות שדורשות הזנת תוכן שוטפת. מי שמשתתף ברשתות חברתיות יודע ששם ממש נדרשת אובססיביות (לא לדאוג. זו תכונה נרכשת…).העניין הוא שבלעדינו, תורמי התוכן, הן יעילות כמו iPhone לחסר אצבעות. במקום שבו אנחנו אלו שיקבעו אם יש תוקף לאפליקציה, חשוב שיהיה לנו קל לתפעל את המערכת. והופ… נולדות דרכים היקפיות ויצירתיות שיעזרו לנו להזין את התוכן.

הרגעה: אני לא הולך לדבר על רשתות חברתיות, אלא על נושא שימושי – על מערכות PIM (ניהול מידע אישי).
מי שמכיר מתודות ניהול משימות כמו Getting Things Done, יודע שהמשימות צריכות להירשם באופן מיידי ושוטף כדי שהמערכת תזרום.

הנה 9 דרכים היקפיות להזנת תוכן. תוך סקירה אני אשווה בין שתי אפליקציות PIM (שתיהן אגב תומכות GTD):
Remember The Milk הוותיקה והטובה. נקרא לה כאן RTM לצורך הקיצור, ו-Vitalist החדשה יותר, שאורלי הכירה לי.

1. דפדפן ודפי רשת

אני אתחיל מזה רק כדי שזה יהיה ברשימה ונעבור הלאה. כמעט כל אפליקציה אונליין מאפשרת ממשק ניהול מבוסס HTML. היום מתאפשר ממשק עשיר ומדהים בתחכום ופשטות בו זמנית. וכמובן שהדפדפן פתוח כמעט תמיד, אז מה יותר זמין מזה? למעשה, יש גם מערכות שאינן מבוססות דפדפן, כמו סלולר או אפליקציות דסקטופ קטנות , המשתמשות בדפדפן לצורך ניהול.
הן ל-RTM והן ל-Vitalist יש אפליקציות רשת לא רעות בכלל. אבל כאמור, לא אודותן התכנסנו.

ולא נשכח שהיום הדפדפן הוא כבר אמצעי נייד וקיים בטלפונים רבים. אך פרט למהפיכה שמוביל ה-iPhone, ברוב המקרים זה כלי מסורבל עד לא שמיש.

ל-RTM יש אפליקציה סטנדרטית לדפדפן נייד

ל-Vitalist יש אפליקציית דפדפן רק ל-iPhone והיא נראית כך.

2. תוספי דפדפן / Bookmarklets

פלאג-אינים לדפדפן נפוצים בעיקר בעולם Firefox, אך קיימים כבר עבור רוב הדפדפנים. גם הם מסתמכים על הדפדפן הזמין והפתוח, אך מטמיעים כלי זמין יותר ומהיר יותר לשימוש.
כמה דוגמאות:
Google Notebok – כפתור קטן בתחתית הדפדפן פותח את פנקס הרשימות שלי, ככה קטן בפינה.

Blue Dot (למשדרגי del.icio.us) – לחיצה על העיגול הכחול בטולבר, ונחשף טופס קטן ממש בתוך העמוד בו אני נמצא, המאפשר לי לשמור את העמוד למועדפים.

StumbleUpon – אייקון thumbs-up מאפשר לי לדווח שאהבתי את העמוד בקליק אחד. זה כבר יחזיר לי טובה כשאבקש המלצה להפגת השעמום.

די מפתיע, אבל לשתי האפליקציות אין פלאג-אינים לדפדפן.

הי, אם נתקלת במשהו כזה, רשמי או לא רשמי – לא לשכוח אותי, הא? תודה.

ויש גם Bookmarklets. אלו הם Bookmarks חכמים, הכוללים בתוכם קוד ומאפשרים פעולות מתוחכמות ללא התקנת תוכנה.
לדוגמה: כאן יש Bookmarklet שמאפשר לי "לדוג" את כל הסיפורים של החברים שלי ב-Digg. זו גם סוג של משימת הזנת תוכן תכופה, לא?

ל-RTM יש Bookmarklet עם הסבר מפורט על ההטמעה.

3. אפליקציית אונליין אחרת

עידן ה-Mashup בין אפליקציות רשת חוסך קצת עבודה למפתחי האפליקציות.
נניח שישב בחור חכם בחברה חכמה, והקפידו לבנות אפליקציה שניתן יהיה להזין אליה תוכן בכל דרך אפשרית. ונניח שהם גם מאפשרים לי להתממשק אליהם. שלא אנצל את זה? מה, נותנים לי – לא אקח?
RTM משתמשת באפליקציה של Twitter כדי לאפשר הזנה של משימות. ולפי עושר האפליקציות תומכות טוויטר, כנראה בקרוב נוכל לרשום משימה ע"י מחשבה בלבד עם שירות שייקרא thwink דוט קום.
Vitalist, באמצעות שימוש בסטנדרט iCal, מסתנכרנת עם google calendar. גם יומן גוגל מצידו פותח כמה ערוצים להזנת תוכן. כשלגוגל יהיה ניהול משימות סופסוף – זה יהיה יעיל.

4. Online Widget

האתרים הפרסונליים הטובים ביותר מאפשרים לשלב Widgets כחלק מהעמוד.
למי מאיתנו המשתמש בזה באמת בתור עמוד הבית, או כלוח
בקרה הפתוח תמיד בדפדפן, זה אמצעי לא רע בכלל.

ל-RTM יש Widgets עבור עמודי הבית האישיים iGoogle ו-Netvibes.
ה-google Gadget של Vitalist הוא לצפייה בלבד.

ונעזוב את הדפדפן. כאן זה נהיה מעניין.

5. אפליקצית Desktop ייעודית / Desktop Widget / אפליקציית Mobie

מרוב הפלאג-אינים שאני מתקין על הדפדפן לוקח לו שעה להיפתח. לפעמים הדסקטופ יותר זמין.
ככה, למשל, Pownce פיתחו אפליקציית דסקטופ שעושה את כל ההבדל מבחינתי.

ל-RTM יש Widget שולחני עבור Mac OSX, אבל בהיבט של הזנת התוכן הוא מאפשר רק סימון "בוצע".

6. מסרים מיידיים (IM)

אחת הדרכים היותר יצירתיות לתקשורת היא תוכנת ה-IM. זו אמנם אפליקציית דסקטופ אבל לא ייעודית.
זה הולך ככה: אתה מוסיף לרשימת החברים שלך "חבר" מטעם השירות. כדי לתפעל את האפליקציה – נהל איתו דיאלוג (דאג שאף אחד לא רואה אותך. זה לא משדרג את המוניטין). בקיצור – הכל הכל דרך המסנג'ר שלך. כולל הנחיות ובקשת עזרה.
IMified משמשים כפלטפורמה המאפשרת לשירותים שונים לנהל שיחה עם משתמשי Messneger, AIM, או Gtalk. הוסף את imified@imified.com כחבר ושלח לו הודעה. משם זה ממשיך לבד.
Twitter, לדוגמה (כן, שוב הם), מאפשרים לשלוח משפטים קצרים מה-gTalk

RTM משתמשים בשירותי IMified, אם כי אני חייב להודות שלא ניסיתי.

7. e-mail

הסיבה שהכי קל להשתמש ב-Outlook לניהול המשימות (GTD) היא הקלות בה הופכים דואר למשימה ע"י גרירה פשוטה.
וכיוון שה-email הוא תיבת המשימות הגדולה של כולנו, אף מערכת ניהול משימות אינה שלמה בלי האפשרות להפוך מייל למשימה בקלות.
ואיך זה נפתר? פשוט: אתה מקבל מהשירות כתובת מייל אישית, ואליה אתה עושה Forward של ההודעה. זהו. משימה חדשה בתיבה. תתחדש.
ואם תעקוב אחר כמה כללים, גם תוכל לתייג את המשימה כמעט בכל פרמטר שתרצה, תוך כדי שליחת המייל.
גם Vitalist מאפשרת שליחה של מיילים לרשימת המשימות שלך, וגם RTM

הבעיה – שתיהן לא תומכות במסמכים מצורפים. די קריטי.

8. SMS

פורמט התקשורת לניידים של תחילת שנות האלפיים, שהוגדר לפני למעלה מ-20 שנה (!). אוטוטו הטלפון יאפשר לנו משהו יותר נוח ומתקדם, אבל לרובנו כרגע זה האמצעי הנכון על הדרך.
ה-SMS הוא הדבר הכי יעיל שיש לקבלת אתראות. יומן גוגל, למשל, מודיע ב-SMS לקראת פגישה. ו-PingMe הוא מערכת להגדרת תזכורות מתוזמנות שיישלחו לטלפון שלך.
אבל אנחנו עוסקים בהזנת התוכן. לא בהתראות.
וכאמור – אחד המפתחות הם לתעד כל משימה נדרשת בהקדם האפשרי.

שתי האפליקציות מפספסות כאן ערוץ חשוב.

9. שיחת טלפון

Jangl מציעים שירות בו אתה מתקשר ומשאיר הודעה קולית – והם שולחים אותה אל כתובת דואר אלקטרוני (כקובץ קול). חברו את זה עם האפשרות להזין תוכן באמצעות email, וקיבלתם פריט Audio ישירות מהטלפון לאפליקציה שלכם.

לצערי, גם RTM וגם Vitalist לא יודעים להתמודד עם קובץ קול.


לתושבי ארה"ב וקנדה יש פתרון די מושלם – Jott. השירות דומה ל-Jangl, אך הם מתרגמים את ההודעה הקולית לטקסט!

ולסיום – סטארטאפ להנחתה:
מערכת אחת המהווה צינור הגישה שלי לאינטרנט מכל האמצעים, שם אני אגדיר את חוקי המסירה לאפליקציות האחרות.

תגובות

מאת אילנה שקולניק:

מעניין
אינני מבינה במחשבים, אינני מהתחום, אני עוסקת במידענות והדברים שכתבת מאד מעניינים אותי.
אם הבנתי נכון, מדובר לפחות בתחילת התהליך, בשימוש באסוציאציות ובמילות מפתח – אנא תקן אותי אם אני טועה. האם הטכנולוגיה התפתחה מתחום הספרנות / מידענות? או נעזרה במקצוענים שכאלה? כמה זמן קיימת?
גם אני, בעבודתי, מתייגת "בראש" (ועל גבי פתקים) צרכים ועיסוקים, והספרניות מקטלגות וממפתחות לצורך מציאת המידע הרלוונטי.
לכן התיוג באינטרנט, בבלוגים , כה קל וכה מובן מאליו לאחת שכמותי.
שמחתי לפגוש את הרשימה שלך. האם יש חומר כתוב בעברית, באינטרנט, בנושא
Getting Things Done
תודה
מעניין

מאת משתמש אנונימי (לא מזוהה):

לא בטוח שהבנתי
אני לא מתייחס בכתבה לנושא התיוג או הקטלוג של התוכן, אלא רק באמצעים להעברתו אל האפליקציה.
לא מכיר חומר בעברית על GTD משום מה. באנגלית יש טונות.

מאת אילנה:

ובכל זאת
מי עורך את התכנים? מי מכוון איך להגדירם?

מאת איל שחר:

אמממ….
בדוגמאות שציינתי מדובר באפליקציות ניהול מידע אישי, אז זה אומר שכל אחד עורך לעצמו…

מאת אילנה:

ללא נושא
יפה. אבל גם , לצורך עריכה נכונה, יש צורך ב"מאמן אישי" .איש מקצוע כלשהו. אני מקשה כי בכל זאת אני רואה קשר למידענות.

מאת שלומית הברון:

וצריך כותבים
כולם מדברים על איסוף תכנים, אף אחד לא מדבר על כתיבה של תכנים. אמיתית כאת. של תוכן שיש בו ממש, שכדאי לקרוא אותו, שיש לו ערך, ואם אפשר – שמתאים לאינטרנט. זה המקצוע שלי :)

מאת איל שחר:

שלומית
אבל חשוב שהתוכן יתאים לקונטקסט :)

מאת אילן:

מאוד מעניין
ואני לוקח אותך ברצינות על ה-thwink דוט קום.
הדומיין כבר תפוס..

מאת איל שחר:

:)
חושב שלא בדקתי לפניך? :)

מאת פנחש מוואי:

ToDoList
אם אתה לא מכיר את זאת – חינמית ומעולה – נסה אותה.
http://www.codeproject.com/tools/ToDoList2.asp