האם האתר שלך מתחשב בשאלה מהיכן המשתמש הגיע?

26 דצמבר 2007

google userבאמצעות קוד נורא פשוט, באפשרותך לנתח מהיכן המשתמש הגיע לאתר שלך. אם הוא הגיע ממנועי חיפוש, אפשר אפילו לדעת מה הוא חיפש. הנה שתי דוגמאות לניצול מעניין של התכונה הזו, אחת לטובת המשתמש, אחת לטובתך, בעל האתר.

לתת למשתמש את מה שהוא חיפש

תסריט: משתמש חיפש "מצלמת וידאו דיגיטלי אמינה". האתר שלך מוכר מצלמות וידאו דיגיטליות, והמשתמש מצא את עצמו מגיע לשם בלי קשר למילה "אמינה", סתם כי האתר שלך מאד מצליח.
באותו עמוד בו הוא נחת, פתאום הוא רואה בעמודת הצד, (איפה שכולם רואים סתם מבצעים) רשימה של "המצלמות האמינות ביותר". שווה, לא?

או הנה משהו יותר פשוט: אותו מחפש הגיע לאתר, ראה מצלמה שמעניינת אותו, ופנה למידע נוסף ע"י טופס יצירת קשר. באתר לא מוזכרת אפילו פעם אחת המילה "אמינה", אבל ע"י סקריפט קצר, במייל שיגיע אליך יצוין "המשתמש מחפש מצלמת וידו דיגיטלי אמינה". במסגרת השיחה החוזרת אליו, כנראה שיתאים לך להגיד לו "תשמע, זו מצלמה לא רעה, אבל יש לי אחת עם יותר תכונות, קצת יותר אמינה, ועולה רק 200 ש"ח יותר". לא ישדרג?

המשתמש לא מגיע מעמוד הבית
המון מאמץ משקיעים בעמודי בית כדי ללמד את המשתמש על האתר. מציפים תכנים מעניינים, מדגישים את החשוב לעומת הפחות חשוב. ברגע שהמשתמש נכנס פנימה – הוא מאבד את כל זה, ומה שנשאר לו זה רק סרגל ניווט וכמה הצפות קטנות של תוכן. אולי.

ומה קורה עם כל אותם משתמשים שלא עוברים אצלך בעמוד הבית, אלא נוחתים ישירות על עמודי הקצה הפנימיים, איפה שהתוכן האמיתי? באתר של ג'ון בטל מחבר הספר "החיפוש", יש התייחסות מאד מעניינת. מי יתייחס כל כך יפה למגגלים אם לא הוא? הנה:

ויותר מתוחכם: אם ג'ון הגאון מצא כתבות נוספות שקשורות למה שאני מחפש – הוא יציע לי גם אותן (הרי גוגל מגביל את כמות הכתבות שהוא מציע מכל אתר)

ועוד דבר "מגניב" – הוא מאפשר לי להאיר את הביטויים שחיפשתי בגוף המסמך. חמוד מצידו.

תגובות

מאת חנן כהן:

כן
חפש לדוגמא

המילואים האחרונים שלי

ותקליק על הקישור מהאתר "לא רלוונטי".

מאת מתי:

אם אתה ב wordpress
פלאגין קטן יהפוך אותך גם לג'ון גאון
http://theundersigned.net/2006/06/landing-sites-11/

מאת Sharel:

Hi Eyal,

Thank you for this great post.
Maybe you could add code examples?

Thanks,
Sharel

מאת איל שחר:

הרעיון פשוט – משתמשים במשתנה שנקרא Referrer, שהוא בעצם ה-URL של העמוד ממנו הגיע המשתמש.
בקלות אפשר לזהות שה-URL הזה יושב תחת דומיין של גוגל, ובקלות גם מזהים את ביטוי החיפוש (אחרי =q).

הנה הדגמה של הרעיון ב-PHP
http://www.istanto.net/phpcatching-keyword-from-search-engine.html
והנה כמה פלאגאינים לוורדפרס שעוסקים בזה:
http://wordpress.org/extend/plugins/tags/referrer