Don't like!

29 אפריל 2010

לייק לייק לייק לייק לייק. מילת החודש. ובתוך כל ההתלהבות אני כותב את הפוסט הזה לשתי מטרות: האחת – להזהיר על סכנה חבויה בתכונה החדשה הזו של פייסבוק. השנייה – להעלות שאלה לבעלי האתרים המטמיעים את הטרנד החדש.

הסכנה
היתרון של הלייק הוא גם החסרון שלו. הוא קטן ופשוט ולא מציק – לחיצת כפתור וזהו. אבל אין לך מושג איך נראה מה ששיתפת. ונכון להיום, פייסבוק מאפשרים לבעל האתר להגדיר מה הקישור שיישלח לפייסבוק. הנה הדגמה של הרעיון: החתולים המדבריםלכו תלייקקו.

פייסבוק חייבים לשפר את המנגנון שיגן על המשתמש. או שיציגו למשתמש מה הוא משתף לפני שהוא לוחץ, או שיגבילו לשיתוף ה-URL בו נמצא הכפתור. בינתיים – הישמרו.

בעלי האתרים
הבאז סביב הלייק נראה כאילו לא היתה אפשרות לשתף בפייסבוק עד היום. אז נכון שאין פופאפ, ונכון שאני רואה את החברים שאהבו (אם האתר הטמיע את התכונה הזו, ואם באמת היו שם חברים), ונכון שזה "רק לחיצת כפתור", ונכון שזה הכי Cool לשים לייק היום, אבל בואו נראה במה השיתוף הקלאסי טוב יותר:

  1. כמו שהזכרתי בפסקה הראשונה – המשתמש רואה מה הוא משתף, וגם יכול לערוך את זה.
  2. אם בעל האתר לא הטמיע את התכונה המאפשרת להוסיף דיעה (והרוב לא מטמיעים אותה) – השיתוף הוא חסר אמירה אישית, וזה מחליש את חוזק השיתוף. איפה כותבים "מעולה! מצחיק! ענק!"?
  3. הטיעון הכי חשוב: הלייק טקסטואלי ואנמי. הוא לא משתווה לתמונה והתקציר שנותנים השיתוף הקלאסי. רק אם בעל האתר הטמיע תכונות מתקדמות יותר (ושוב – הרוב לא עושים את זה), ורק אם המשתמש בחר להזין כמה מילים על הלייק – רק אז הלייק ישתווה בעוצמתו לזה של השיתוף הקלאסי. הנה – מה יותר מושך לאינטראקציה?

מה יותר חזק? SHARE או LIKE?

שווה מחשבה נוספת.

תגובות

מאת ארז:

יפה כתבת. הייתי עושה לייק אם היה כפתור.

מסכימה איתך (היתכן?) ומוסיפה:
גם כשנפתח חלון שמאפשר לך לכתוב כמה מילים (אפשר לראות דוגמא בטקראנצ'), וגם כשבפייסבוק יש אפשרות שזה יראה כמו השיתוף הרגיל והמוכר, זה עדיין לא מרגיש נכון.
אני מאמינה שיש חשיבות גדולה לשליטה מלאה על איך התוכן המשותף יראה בפרופיל שלך. שיתוף בקליק אחד זה nice to have אבל כמו שזה לא פופלרי בטוויטר, זה עלול לא להיות פופלרי בפייסבוק (אחרי שההתלהבות תעבור). אני משתמשת בפיצ'ר של הריטוויט המקורי בטוויטר רק כשבאמת אין לי מה להוסיף עליו, ועכשיו בפייסבוק, אני חושבת על כל לייק פעמיים.

מנקודת מבט של יוזר הכפתור לא קנה אותי. אני אוהבת להגיד מה דעתי על התוכן ולשחק עם הויזואליות כך שזה יתאים לי.
מצפייה בטקראנצ', ועוד כמה בלוגים, יש לדעתי ירידה דרסטית בכמות הלייקים לעומת השיתוף שבעבר. חבל שאנשים רצו אצו להחליף את כפתור השיתוף במקום פשוט להוסיף את כפתור הלייק כדי לאפשר לקורא/משתמש, לבחור באיזה כלי להשתמש (וגם כדי לאמוד את ההצלחה/נפילה של הכלי החדש)

אם כל הקונספט של הלייק היה בעצם ללמוד את ההתנהגות של המשתמש, לא יכלו להתחיל עם זה כבר לפני כמה שנים בעזרת השיתוף? פייסבוק לא יכל עד היום להציע לי דברים רלוונטים בהתבסס על השיתוף שלי? לא רואה מה ההבדל. לא מוצאת לנכון להתלהב מזה שכל הפיד שלי הפך להיות Likable בלי שום פרופרציה, ומקווה מאוד שאנחנו לא בדרך לאיזה ווב מזוייף משהו. לפחות עם כפתור שיתוף רגיל, אתה לא ממש חייב לאהוב משהו, או להסכים עם משהו שנאמר. אתה יכול לשתף גם אם זה לא מוצא חן בעינך ואתה רק רוצה לפתוח דיון מסביב לזה. כשזה כפתור של לייק, הכל מתחיל מנקודה חיובית יותר.

לא ממש אהבתי.

מאת נטע:

מסכימה לחלוטין! כל עניין הלייק הזה מיותר לחלוטין ואני רק מחכה לרגע שזה יעבור מהעולם.. או לפחות מהאינטרנט..

מאת אשר עידן:

א. מה שפייסבוק עשתה לליק, הוא הדרך שלה להתמודד נגד גוגל-באזז
ב. גוגל באזז והלייק החדש של פייסבוק, מפוצץ את החומות של הגנים הנעולים של הרשתות החברתיות ואת הגנים עצמם, כך שהאבחנה בין באינטרנט לבין הרשת החברתית הוסר

מאת אמיר:

זה נראה קצת כמו חיקוי של הפונקציונליות של digg, פייסבוק פשוט ממנפים את בסיס המשתמשים שלהם לטובת יישום מודל חדש. אני חושב שכפתור הלייק החדש יימצא את מקומות בעולם, צריך לזכור שמה שמפחיד אנשים בחיבור תוכן לרשתות חברתיות זו האפשרות של פרסום שלילי. הכפתור הפשוט הזה עוזר גם במישור הזה.

אמיר, נכון – הכפתור הזה מכוון לפירסום חיובי וזה בהחלט נדרש במקרים מסויימים, אבל הוא היה שם גם קודם (בדיוק מאותה סיבה).

ואם כבר הזכרת את Digg, אני רק רוצה להגיד שאני חושבת שהם לגמרי צריכים לרכוש את Tweetmeme בגלל אותה הפונקציונליות (קשור/לא קשור)

מאת אבי:

מסכים לגבי העובדה שהלייק מוגבל ככלי לביטוי עצמי. אבל בסופו של דבר פייסבוק מונעים על ידי נתונים.
המטבע שבו פייסבוק סוחרים כרגע, מנקודת המבט של בעלי האתרים, הוא טראפיק. בתוך משהו כמו שנתיים הם היו רוצים להפוך לספק התנועה המכזי של אתרי התוכן. כדי להגיע למטרה הזו הם צריכים למצוא את נקודת האיזון הנכונה שתגרום לאנשים לייצר כמה שיותר לינקים. share או comment דורשים יותר מחוייבות מהקורא ובסופו של יום בעלי אתרים שישתמשו בהם יקבלו פחות לינקים מפייסבוק אל האתר שלהם.

אנחנו אולי אוהבים לבטא את עצמנו, ומתוסכלים מהמוגבלות של הלייק, אבל תאמין לי שהבן שלי וחברים שלו הולכים ללחוץ על לייק כמו משוגעים.

לגבי ה"סכנה"… פה אני לא בטוח שאני מסכים.
אנחנו חיים בעולם שבו אנחנו צריכים, ונצטרך יותר ויותר, לתת אמון בבעלי אתרים. בכל פעם שאתה מתחבר לאתר בעזרת חשבון הפייסבוק אתה "מפקיר" את הפייסבוק שלך לחסדיו. בעל האתר יכול מאותו רגע לפבלש מה שבא לו בסטרים שלך. האם אי פעם משהו ניצל את האמון שנתת בו?

לי זה לא קרה ולא שמעתי על אף מקרה כזה. בעולם ויראלי כמו פייסבוק, אתר שמפר את אמון הגולשים שלו גוזר על עצמו גזר דין מוות.

אז אייל, כך את הלייק בלייט :) ותוסיף כבר כפתור שנוכל ללייקלק את הפוסט הזה (ובאופן חד פעמי אני מרשה לך להפר את האמון שלי באופן מוחלט ולפבלש בפייסבוק שלי מה שבא לך :)

מאת ערן:

אהבתי, הסכמתי ושיתפתי…
אבי, ניתוח יפה ומעניין :-)

מעורר מחשבה.
אני הוספתי את כפתור הלייק – בנוסף לכפתור השר,
ואכן כפתור הלייק נותן שירות פחות מקיף לאתר ולגולש.
כתבת בפוסט כי ניתן להוסיף לכפתור הלייק כי ניתן להוסיף אפשרות להבעת דעה לצד הלייק.
לא מצאתי איך עושים זאת. תוכל לסייע?

ועוד משהו…

לדעתי הלייק הוא נסיונם של פייסבוק לפשט עד כמה שניתן את ההתממשקות אליו מצד בעלי האתרים, והם יוסיפו לו פונקציונליות בהמשך – עד שיביא לביטול ה"שר" / שתף.

לראייתי – יתרון משמעותי של הלייק עבורי כבעלת אתר הוא שאני יכולה לראות כמה אנשים עשו לייק.
ב"שר" אין כזו תכונה. תקנו אותי אם אני טועה….

מאת נדב רביב:

אומה של טוקבקיסטים אנחנו.
אוהבים להשמיע את עצמנו ואת דעתנו. אייל רוצה להוסיף ללייק שלו שמות תואר ("מצחיק. מעולה.") ואורלי רוצה לפתוח דיון על לינק כזה או אחר.

הידעתם שאנחנו האומה היחידה בדיגיטל שהטוקבקים בעלייה?
בסקר של יוניברסל מדיה, נמצאה שכל השימושים ברשת בעלייה
(צפייה בוידיאו, לינקוק, העלאת תמונות ועוד) חוץ מטוקבקים.
אבל לא אצלנו

אנחנו אומה חמה, אוהבים לדון. אוהבים לומר את דעתנו.
לא אוהבים שמגבילים אותנו ל-140 תווים (כן, הטוויטר לא תפס כאן)

אז מה טוב כ"כ בלייק?
פייסבוק דאג שהלייק הקטן הזה יוסיף לו טרפיק.
לכן לגוגל טרנדס ותראו שפייסבוק טס למעלה בעקבות הלייק.
בכל העולם (טוב, לא בכל העולם. צרפת וישראל הפוך. כי אנחנו
לא אוהבים את האנמיות הדיגיטלית הקצרה. לא לייק ללייק בהולילנד)

אני חושב שהעולם הדיגיטלי מבין שהוא שופע מדיי
ולכן הוא מנקה את עצמו לדעת. לייק מינימליסטי.
פחות באנרים. טוויטר שמצמצם עדכוני פייסבוק לרמת סמס.

less is the new .com 

מאת דודי:

כמה פלצנות

מאת shvilam:

אני דווקא ראיתי בכול העניין הזה בעיה אחרת
אבל זה כאשר מתמאים לא רק את ה like אלה גם את הוספת התגובה
במצב כזה אתה כבעל התכון מופקעת מימך האפשרות לבטל את התגובה
או לפחות שלא תופיע בבלוג שלך

מאת ברק:

מצד אחד, אני מסכים שמשני מהצדדים, גם של בעל האתר וגם של הגולש, ה"לייק" הזה לא שווה הרבה כרגע. ב-UXI בחרתי להשאיר את שתי האפשרויות, like וגם share.

מצד שני, הוא מאפשר אינטראקציה קצרה ומהירה. הרי לא כל אחד רוצה לעשות Share – זה לוקח זמן. כולנו יודעים שרוב האנשים לא מייצרים תוכן. אני חושב שיש משהו יפה בצמצום של האינטראקציה ליצירת תוכן לקליק בודד. יש לזה בוודאי את הפונטציאל ליצור יותר אינטראקציה.

לא ברור לי למה פייסבוק מציגים את ה-Like כמינורי כל-כך בפיד (זה כנראה פוגע באפקטיביות של שיתוף בעזרת Like). זה לא שחסר למתכנתים בפייסבוק מידע על הדף ומה שיש בו – הם יכולים להציג אותו בדיוק כמו את ה-share, הדוגמה העליונה בצילומסך שלך. זו בחירה עיצובית תמוהה בעיני.

מאת איל שחר:

או-אה, נעלמתי ליומיים והתפתח כאן דיון. כיף.

אורלי – לגמרי מרגיש שפייסבוק היו צריכים לכלול את חוויית השיתוף במסגרת הלייק הגלובלי הזה.

מיכל – זה עובד רק במוד FBML, אם אני מבין נכון. תסתכלי על טקראנצ' בתור דוגמה (אפשר להציץ בקוד). ומה שכתבת בהמשך זה רק בגלל שפייסבוק לא נתנו לך את הכלים האלו בכלי השיתוף, על אף שיכלו באותה מידה.

אשר – הכיוון שאתה מתאר הוא מתבקש מגוף כמו פייסבוק, וזה יוציא דברים מעניינים. אני רוצה להאמין שהלייק הנוכחי הוא תשתית למשהו, כי המימוש מאד בעייתי. הם מנסים ליצור סוג אינטראקציה אינסטנט גלובלית, כאשר יש הבדלים בין שיתוף של קישור, הצטרפות למועדון (page), ופידבק חיובי לחבר שפרסם משהו.

אבי – המשוואה של יותר לינקים = יותר טראפיק אינה שלמה, כי זה תלוי באופן ההגשה של הלינקים האלה. וכשאתר מבקש ממך אופליין-אקסס לפייסבוק שלך, אתה חושב הרבה הרבה יותר מאשר כפתור "לייק". לא אמרתי שבעלי אתרים ירמו באופן מובהק (למרות שאני בטוח שיהיו גם המון כאלה), אלא שאתה תלייקק באתרים מזדמנים ותבטח בהם בעיניים עצומות.

נדב, אל תביך :)

ברק – שתף מטקראנצ' (תוסיף הערה) ותראה את הדוגמה העשירה יותר. אבל כמו שאמרתי – זה רק אם מוסיפים את ההערה.