קליקים בזיל הזול

23 מרץ 2008

עכבריםמי שמשתמש בממשקים האינטראקטיביים של HOT, כמו ה-VOD או ה-EPG, מכיר את התסכול שבאיטיות המערכת ומקלל על כל לחיצה שגויה על כפתור, בידיעה שהיא תעלה לו נצח של 5-10 שניות.
המחקרים הקלאסיים, שניסו לשים מספר על מדד הסבלנות שלנו, הגיעו למסקנה שמשתמשים מחכים עד 8 שניות לעליה של עמוד ואז מוותרים. למרות שאני טוען שזו רק נקודת ייחוס ולא מדד ליישום מדוייק, ברור לי ולך שביצועים של מערכת משפיעים ישירות על כמות המשתמשים.
רוחבי הפס עולים, וביצועי המחשבים כבר לא עומדים בחוק מור אבל עדיין עולים, ובאמת רוב האינטרנט כבר עובד בקצב מספק. עדיין – אנחנו נחשוב פעמיים לפני שנלחץ על קישור כלשהו, מכמה סיבות:

  1. עם התקדמות הטכנולוגיה גם האתרים דורשים יותר. יותר גרפיקה, וידאו, ומידע מורכב.
  2. אנחנו נוטים לצרוך רוחב פס ברקע לצרכים שונים, ובכלל כל רוחב הפס הזה לא ממש יציב, נכון?
  3. במקרים רבים עושר המידע יוצר צמתים מסועפים מדי מכדי שנבדוק את כל האפשרויות. עלינו לבחור מסלול על בסיס הידע הקיים לנו כאן. הדוגמאות הקלאסיות הן עיון בתוצאות החיפוש ומעקב אחרי RSS. הכל נראה טוב, אבל צריך לבחור.

במנטיס היה לנו מושג שנקרא "קליקים זולים". הפירוש הוא "קליקים שהמשתמש לא מפחד ללחוץ עליהם". למה הכוונה?

קליק זול (ש"ע) – הבטחה ממשקית למשתמש שהוא לא יצא ממסלולו אם ילחץ על הכפתור ועמידה מאחורי הבטחה זו.

ההבטחה הממשקית
מה זה "לצאת מהמסלול"? הרי אין לנו בהכרח מסלול אחד. אבל כאשר אנחנו לא סתם משוטטים, אנחנו רוצים להגיע לאנשהו או לעשות משהו, ויש דרך נכונה להגיע לשם. כל דבר שיגרום לנו לנטוש את הדרך הזו – הוא מוציא מהמסלול. מדובר בעיקר במעבר לעמוד חדש שאינו מקדם אותנו, או בביצוע צעד שקשה לחזור ממנו.

אם הממשק ידע להגיד "הי, תלחץ עלי שנייה – תראה משהו" ולא "תבחר אותי! תבחר אותי!" – זה יפחית מהלחץ ומהדילמה. זו לא תהיה סטיה מהמסלול, אלא הצצה הצידה. וסביר להניח שההצצות האלה יהיו אלו שיעזרו לי למצוא את המסלול הנכון.

מאד פשוט לרמוז באמצעות ממשק שמדובר בהצצה. גם ע"י שימוש בקונבנציות מקובלות וגם באמצעות שפת סימנים ופנייה להיגיון. הנה כמה דוגמאות רק כדי שנאשר שכולנו מכירים:

———————————————————————————————————————–

גישת "הרחב-כווץ" או האקורדיאון, אם מעוצבים נכון, לא גורמים להיסוס של שנייה בלחיצה.

———————————————————————————————————————–

דפדוף שמעוצב כחלק מרכיב בעמוד – ברור שאינו מרענן את כל העמוד.

———————————————————————————————————————–

כנ"ל כאן (מתוך אתר www.rr.com/flash)

———————————————————————————————————————–

ויש את הטאבים המפורסמים. הכרטסת שממחישה שכל לשונית כאן מחליפה את התוכן הנקודתי.

———————————————————————————————————————–

כאן בעיצוב פחות קלאסי, אבל מובן

———————————————————————————————————————–

וגם זה סוג של טאבים (מאתר Microsoft)

———————————————————————————————————————–

וגם זה. לא נראה כמו טאבים אבל ממחיש אחרת את אותו דבר.

———————————————————————————————————————–

וכאן ברור לנו שלחיצה על החץ לא תיקח לעמוד הנושא אלא תפתח סוג של תפריט.

———————————————————————————————————————–

לפעמים חבל לראות אתר שמממש את ה"הצצה" הזו, אך לא מעצב את הממשק כך שהגולש ידע. אתר Newsweek העלו גרסה לאתר לפני כמה חודשים, בה בתחתית כל הפניה לכתבה היה קישור "Preview". לחיצה עליו פתחה חלונית עם תקציר.  משתמשים קבועים של האתר למדו להכיר את זה, אבל המבקרים המזדמנים פספסו ולא הציצו. אין צילום מסך כי ממש עכשיו עדכנו את ה-preview כך שיופיע כ-tooltip במעבר עכבר. שינוי טוב.

העמידה מאחורי ההבטחה
עכשיו שאנחנו יודעים איך צריך להיראות ממשק מזמין המרמז על קליקים זולים, מה שנשאר זה לממש.
טכנולוגית – השאלה היא איך מגיע אלינו כל תוכן ה"הצצות" האלו. אפשר לטעון הכל מראש ולחשוף לפי בקשה (טעינה ראשונית ארוכה יותר, הצצות מהירות), או לטעון רק לפי בקשה (טעינה ראשונית קצרה, עיכוב בכל הצצה). השאיפה היא לגיש
ה הראשונה, כאשר המתוחכמים גם ידעו לטעון את תוכן ההצצות אחרי שהעמוד הוצג למשתמש, ובכך לא לעכב אותו.
עוד נשאר לוודא שההצצה הזו היא באמת זמנית וניתנת לביטול בקלות. זה אומר שהאפשרות לחזור למצב הראשוני ברורה.

אי עמידה מאחורי ההבטחה
אפשר כמובן גם ליצור אשליה. לעצב את הממשק כאילו הקליק זול, אך לא לעמוד מאחורי ההבטחה. ברוב המקרים, זו הפתעה מתסכלת ולא נעימה.

לחיצה על המשולש באמצע תציג לי את הוידאו כאן? לא ממש (מתוך OMG של Yahoo).

———————————————————————————————————————–
יש לא מעט אתרים גדולים וטובים שבחרו בטאבים למקומות שאינם "הצצה", אבל גם כאן ההיגיון משחק תפקיד, ולא מאמין. שימוש בטאבים כניווט ראשי לאתר לא יגרום למשתמש להאמין שמדובר ב"הצצה".

אנחנו לא מאמינים שבאמת כל טאב כאן ייפתח כ"הצצה".

———————————————————————————————————————–

וגם כאן לא

———————————————————————————————————————–

וגם כאן לא.

———————————————————————————————————————–

תגובות

מאת אילן:

מרתק
אהבתי לקרוא

מאת טל:

נכון אבל
הענין הוא שכיום עם כל האג'קס כבר אי אפשר באמת לדעת כמה הולכת "לעלות" לנו הלחיצה.
גם אם העמוד עצמו לא מתרפרש, עדיין הלחיצה יכולה לשלוח אותנו אל עיבוד נצחי בשרת.
אני מאמין שלאט לאט ההבטחה הממשקית תהיה פחות ברורה למרות שכיום (אולי כהתניה מתקופת הדיאל אפ) אי אפשר להתכחש לעובדה שלאנשים יותר קל ללחוץ על סוג מסוים של קישורים ופחות על אחרים.

מאת איל:

AJAX
אג'אקס הוא אכן הטכנולוגיה המתאימה, אבל עוד לפניה היו פתרונות כמו שימוש ב-iframe עם תוכן מתחלף.
אתה אכן צודק לגבי העובדה שכאשר משתמשים בטעינה לפי דרישה – צריך להקפיד על זמני הטעינה, אחרת זה שוב נהיה קליק יקר.